TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kokeilempa tyhjästä päästä (Stefanus 2006-09-27 19:24)

Aito ja oikea rumba?

Avanaq
2006-10-01 15:07

Täälläkin palstalla viitataan usein siihen "alkuperäiseen" tapaan tanssia, ja todistellaan sillä perusteella jokin tyyli oikeaksi. Perustelu on vain usein aika ontuva; sen aidon ja alkuperäisen takaa kun usein löytyy vielä toinen aito ja alkuperäisempi tapa, ja sen takaa taas vielä alkuperäisempi tyyli jne. Tarpeeksi kauaksi kun mennään, lötyy se yksi ja ainoa oikea kaikkien tanssityylien äiti ja isä. Ei pidä siis unohtaa, että tanssitkin syntyvät, muuttuvat, kehittyvät ja kuolevat(kin), ja "oikeat" tavat tanssia ovat lähinnä sopimimus- ja tottumyskysymyksiä.

Nippo: "Kysymys tässä säikeessä on kuitenkin käsittääkseni siitä, mikä ajoitus on oikea tanssillisesti ja musikaalisesti, ja ainakin minä pidän alkuperäistä kuuban rumban ajoitusta oikeana.

Olen tätä yrittänyt joskus laiskasti selvittää, mutta lopullista valaistusta en ole saanut. Siis mitä alkuperäinen rumba oikein on? Rumba Kuubassa tarkoittaa ymmärtääkseni useita eri tanssityylejä, jotka poikkeavat toisistaan melkoisesti (Yambu, mimeettinen rumba, guaguanco, rumba columbia), ja näiden välillä on vielä merkittäviä alueellisia eroja. Kilpatanssirumba taasen poikennee näistä tyyleistä aika lailla.

Mikä sitten on tanssillisesti ja musikaalisesti oikea tapa? Jokainen tietty päättää sen itse, mutta eivätköhän kilparumban ja neliörumban (hidas ykskakkoselle) tyylit ole useimpien silmissä lavamaailmassa hyväksyttäviä.

Kirjoittajan avainsanat: rumba

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu