TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Pitääkö pidättäytyä cha-chalta? (Tahiti 2006-09-10 20:02)

Välitahti, osa kolme

Tutti Frutti
2006-09-13 9:56

perusaskelen ensimmäinen puolikas miehellä menee:

"eteen - taakse - sivu-viereen-sivu" (sivu-viereen-sivu on suuntaa antavaa, ei tarvitse takertua ja alkaa ripellellä)

johon jalat "vasen - oikea - vasen-oikea-vasen"

johon musiikin iskut "kaks - kol - nel-et-yks"

Ahaa. Hahmotat näköjään perusaskeleen/perusaskelikon alkavaksi eri kohdasta kuin minä. Sinun perusaskel alkaa miehen vasemman jalan etuaskeleesta musiikin toisella tahdinosalla ("iskulla"). Minä taas (ja luultavasti aika moni muu seuratanssija) olen tähän asti hahmottanut perusaskeleen alkavaksi miehen oikean jalan sivuaskeleella musiikin ensimmäisellä tahdinosalla (iskulla).

Vaikka me siis ajattelemme cha cha chaan perusaskeleen alkavan eri askeleella, niin ymmärtääkseni me kuitenkin tanssisimme askelikon askeleet musiikkiin ihan samalla tavalla (ehkä aloitusta lukuun ottamatta).

Palataanpa nyt takaisin alkuperäiseen asiaan eli välitahdin käsitteeseen, ja määritellään se uudestaan. Sovitaan, että cha cha chaan perusaskel on sellainen kuin sinä yllä kirjoitat. Tällöin sanoisin, että mies tanssii cha cha chaata välitahtiin, jos miehen vasemman jalan etuaskel osuu perusaskeleen alkupuoliskoa tanssittaessa jollekin muulle musiikin tahdinosalle ("iskulle") kuin kakkoselle.

Yleispätevästi voi sanoa, että mies tanssii (kansainvälisen tyylin) cha cha chaata välitahtiin, jos hänen oikean jalan sivuaskeleensa osuu perusaskelikon alkupuoliskoa tanssittaessa jollekin muulle tahdinosalle/iskulle kuin ykköselle. Se, missä askelikon kohdassa tanssiminen aloitetaan, ei vaikuta asiaan.

Toivottavasti olemme asiasta samaa mieltä.

PS. Ns. vauhtiaskeleesta en tässä yhteydessä ja merkityksessä ole koskaan kuullut puhuttavan. Vähän kumma termi sikäli, että moni aloittaa tanssimisen jo askelikon kohdassa nel et, minkäjälkeen siis tulisi vauhtiaskel...

Kirjoittajan avainsanat: välitahti, perusaskel, cha cha cha

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu