TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kuutamon kajossa Pavilla (Kukka-Maaria 2006-09-07 15:26)

Kuutamon kajossa Pavilla

Haltija
2006-09-08 14:28

Hopeinen kuu luo, "merelle" siltaa... Totisesti, yhteisellä ajatusten ja energioiden merellä syntyi jälleen siltoja Pavin reissulla.

Olen kiitollinen ja iloinen saadessani tutustua Sinuun Kukka-Maaria, ja viime aikoina moniin muihin yllättäviin hengenheimolaisiin. Totesimme Lucky lipsin kanssa nauraen, että tanssireissuja innoittaa nyt uudenlaiset asiat: "voimaantuminen" mehevistä naistenvälisistä ajatustenvaihdoista ja toistemme sparrauksesta elämän "luovissa" käänteissä. Emme ehkä saa sitä mitä haemme, vaan sen minkä tarvitsemme.

Mutta, kyllä tanssikin maistuu: kesän myötä huomaan vapautuvani ilmentämään itseäni tanssien yhä rohkeammin. Viime viikonloppuna Riutalla tansseista muodostui varsinainen kanssaluomisen show, johon ilokseni moni mies rohkaistui osallistumaan (välillä sekä tanssien että laulaen). Mietin jo, onko missään rajoja... vai ovatko kaikki rajat ja esteet itsemme pystyttämiä?

Elämä on iloinen asia, johon mahtuu kaikki se (myös tanssiflirtti), mitä ei tehdä muiden kustannuksella tai vahingoksi. Tanssi on kuin "näytelmä", johon antautuen ja eläytyen voi ilmentää itseään yhä laajemmin. Tanssi hoitaa ihmistä avaten tunteita, luovuutta, itsensä ilmaisua, yhteyttä ihanaan kehoomme ja toiseen ihmiseen. Esimerkiksi argentiinalaisessa tangossa korostetaan rooleja ja intohimoa - ja kun kappale loppuu, on "näytelmä" ohi. Siitä voisi ottaa oppia meidänkin tanssikulttuuriimme.

Kun "pelisäännöt" ovat tiedossa, voi turvallisesta harjoittaa sellaisia osa-alueita, mikä saattaa muussa elämässä tukkiutua ja jäädä hyödyntämättä. Meille syntyy herkästi kaikenlaisia uskomuksia, esteitä ja pelkoja itseemme liittyen - muutumme näkymättömäksi ("kuolemme pystyyn"), emme enää Ole (kuin lapsi). Tanssi voi parhaimmillaan vapauttaa luovia voimavarojamme sekä antaa rohkeutta, itseluottamusta ja energiaa myös muille elämänalueille. Huomaan itse mm. työssäni esiintymis- ja luentotilanteissa rohkeammin antautuvani flow-virtaan, eläytyväni ja hyödyntäen jopa draamaa, mikä selvästi vangitsee myös kuulijan. Huomaan, ettei minun tarvitsekaan pelätä ja olen hyväksytty ja haluttu, mitä aidompi olen. Uskalletaan kukoistaa! Mitä aidommin ja runsaammin olemme oma Itse, sitä voimakkaammin vedämme puoleemme magneetin tavoin myös meille sopivia ihmisiä ja kenties elämänkumppania.

Lämpimästi ja nöyrästi kiitän kaikkia kanssaluojiani! *Haltija

Kirjoittajan avainsanat: tanssi, eläytyminen, ilmaisu, Pavi

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu