TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
(Taas) vaihdon toiminnasta harjoituksissa (Cati 2006-08-16 8:15)

Parillista alkaa (taas) ärsyttää...

Drago
2006-08-18 10:08

Minä olen tässä asiassa kyllä Nannan kanssa samalla linjalla. Ei minusta oman parin kanssa tanssivia pidä velvoittaa parinvaihtoon elleivät halua. Jos näin tehtäisiin, nämä parit jäävät pois kursseilta.. kenties jopa lavoilta.

Minä puollan voimakkaasti parinvaihtoa ja minusta siihen osallistuminen on hyväksi vienti- ja seuraamistaitojen kehittämisessä. Itseasiassa karsastan kursseja joille vaaditaan oma pari, eikä paria vaihdeta. Tästä huolimatta ymmärrän hyvin, jos joku pari haluaa tanssia keskenään... syitähän siihen keskenään tanssimiseen voi olla paljonkin. Esim. kisaparit luonnollisesti haluavat harjoitella yhdessä, avioparit kenties myös.. jos vaikka ovat mustasukkaista sorttia ja lavoillakin tanssivat vain keskenään jne? Ehkä ollaan ujoja ja hermostuttaa vieraan syliin meneminen? Miksi siis pitäisi sitten vastahakoinen pakottaa vaihtoon, en usko että se palvelisi kenenkään etua?

Jora puhui niistä "mieluisimmista daameista" jotka tietysti ovat usein oman parin kanssa. No, niin se vaan on.. hyvillä on monesti oma pari. Eivät he ole velvollisia toimimaan harjoitusvastustajina, elleivät itse halua. Tiedän itse monesti tuskitelleeni jollain tunnilla, kun tasoryhmät ovat aivan poskellaan.. kun tuntuu ettei itse opi yhtään mitään, kun vaihtoringissä vastaan tulevat eivät osaa edes alkeita, vaikka ovat konkariryhmässä! Myönnän, että olen silloin ollut kateellinen oman parin kanssa harjoitteleville.. mutten silti olisi halunnut heistä ketään PAKOTTAA vaihtoon! Jos tuollaisessa tilanteessa olisi käytettävissä oma pari, niin varmasti hyödyntäisin tilaisuuden itsekin. Myös minä olen maksanut kurssistani, minullakin on oikeus oppia jotain ja saada rahoilleni vastinetta. Jos vaihtoringissä ei ole sopivan tason viejiä, rahani valuvat hukkaan. Toisaalta tiedän, että jos olisin halunnut varmistaa saavani rahoilleni vastineen, olisin hankkinut parin mukaan.

Huom. Minä itse olen viimeiset 1,5 vuotta juossut leireillä ym. ilman omaa paria. Nyt olen parin saanut, ainakin joihinkin lajeihin, mutta aion edelleen osallistua myös vaihtoon, jos se vain toimii kunnolla ja tasoryhmät ovat suunnilleen sinnepäin mitä sopii toivoa. Mutta takaan ja allekirjoitan, että jos taso on surkeasti alakantissa ja vaihtokaan ei toimi, niin aivan varmana tarraudun omaan pariini, siirryn pois vaihtoringistä, enkä vaihda (ellei pari sitten tahdo). En myöskään aio tuntea asiasta mitään syyllisyyttä, enhän minäkään ole mulkoillut paheksuvasti niitä jotka eivät vaihda. Jos joku sitten vetelee herneitä nenään, niin vetäköön, se on oma murheensa, ei minun.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu