TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
(Taas) vaihdon toiminnasta harjoituksissa (Satunnainen tanssija 2006-08-15 10:40)

(Taas) vaihdon hyödyllisyydestä harjoituksissa

Nanna
2006-08-16 9:03

"Olemme myös todenneet, että varsinkin haastavampien kuvioiden opettelu on tehokkaampaa kun sen saa tehdä rauhassa saman parin kanssa. Alkeiskurssilla varmaan parinvaihto on ok, mutta jos jatkokurssilla 2-3 toiston jälkeen on taas edessä uusi pari on oppiminen paljon hitaampaa." - Cati

Tämä on varmaan tanssikurssien kiistellyin aihe. Itse olen aikalailla samaa mieltä. Tosin, riippuu ryhmästä ja aiheesta. Ja siis myös omasta tasosta. Eli, mitään yleispätevää en ole keksinyt siihen, kannattaako vaihtaa ja milloin.

Mitä enemmän kursseja katselen, sitä varmemmaksi tulen siitä, että ei vaihtamattomuudesta mitään haittaa ole (kehityksen kannalta). Alkeita opetellessakaan. Parin sisäinen palautteen anto toimii kuitenkin paremmin, kuin vieraiden parien kanssa ja vise kehittyy sellaiseksi, että tuntuu molemmista hyvälle. Joissain asioissa homman hoksaaminen helpottuu, jos voi kokeilla muidenkin kanssa tai vaatii enemmän työtä omalla parilla. Raamin kehittymistä, vartalonhallintaa ja musiikintulkintaa oma pari edistää, koska ei tule uusia tilanteita, joihin pitäisi sopeutua. Tietysti mielenterveyden säilyminen onkin toinen juttu...

Omilla tunneillani olemme käyttäneet systeemiä, että vaihtamattomat parit ovat yhdessä nurkassa ja enemmän kokeilupinta-alaa tarvitsevia juttuja he koittavat keskenään vaihtaen. Jos joku homma ei tunnu toimivan, he myös itse ehdottavat vaihtoja toisilleen. Tätä systeemiä myös itse kannatan ollessani kurssilla.

En voisi itse kuvitellakaan vaihtavani paria lavatanssikurssilla. Ne muutamat, joissa olen käynyt, ovat olleet itselleni tuskaa, koska tunnilla ei ole kehdannut olla vaihtamatta. Siitä ovat pitäneet muut kurssilaiset huolen... Koen "vieraan" ihmisen lähelle tulon erittäin ahdistavana, samoin musiikintulkintaharjoitukset, joissa pitäisi kiemurrella "vieraan" parin kanssa. En myöskään luota "vieraaseen" viejään harjoitellessa erikoisempia kuvioita (esim. kaikki taivutukset), vaikka paino olisikin oman jalkani varassa.

Näitä tilanteita välttääkseni, kerron aina valmentaessani etukäteen tunnilla, mitä seuraavaksi tehdään ja sanon, että oman parin saa ottaa, jos tahtoo eikä ole pakko koittaa koko hommaa, jos pahalle tuntuu. (Tarkoittaa siis kuvioita, joissa voi vähänkään ketään ahdistaa, musiikintulkintaa, lähellä oltavia harjoituksia jne.) Voi estää jonkun SUUREN pahanolon eikä siitä ainakaan mitään haittaa ole.

Se, miksi jotakuta ahdistaa, ei kuulu kenellekään eikä sitä välttämättä osaa edes selittää toiselle. Ihminen, ketä ei ahdista, ei sitä varmasti tajua, mutta jos hänellä on vähääkään tilannetajua, hän tajuaa pitää päänsä kiinni ja kunnioittaa toista antamalla hänelle oikeus tuntea, kuten tuntee, ilman mitään kannanottoja, sanallisia tai sanattomia.

Kirjoittajan avainsanat: parinvaihto

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu