TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Cha chaan aloitus (Peter 2006-08-10 18:55)

Cha chaan aloitus

Tutti Frutti
2006-08-11 11:49

Pari tahtia kun lasken ...tsatsa YKS, niin pystyn aloittamaan sillä miehen oikealla ykkösellä niin räväkästi painavalla askeleella lattiaan, että saan Daamin mukaan heti samaan rytmiin.

Lähtöstrategiamme ovat varsin samankaltaiset. Itse kyllä aloitan (musiikin) ykkösellä pelkällä painonsiirrolla ja sitten kakkosella eteen. Yleensä daamit pystyvät seuraamaan.

Yleisesti ottaen daamin on tosiaan oltava lähdössä valppaana, koska aloitustapoja on monta, eikä nainen voi tietää, kuunteleeko (vieras) mies intron loppuun ennen kuin aloittaa vai ei.

Joskus sama opettaja on kokeillut samalle ryhmälle mukana ollessani liikkeelle lähtöä tuohon tsatsa kohtaan vaihtelun vuoksi, mutta mielestäni siitä tulee helposti kiireinen ja Daamia on vaikeampaa saada mukaan samaan rytmiin kun ykkösellä aloittaessa.

Kilpatanssissa nelosella aloittaminen toimii, kun tanssitaan jatkuvasti saman partnerin kanssa ja kun nelosella lähdöstä on yhdessä sovittu ja siihen on totuttu. Lavalla vieraan naisen kanssa se olisi paljon vaikeampaa. En ole edes kokeillut. Sen sijaan kakkosella aloittamista voisi joskus ihan hyvin kokeilla.

Tuo ykkösen korostaminen tuo esiin myös sen, että se kolmas askel siinä saseessa, se ykkönen, on eripituinen ajassa kuin nopeasti lattian pintaa pitkin otettavat kaksi lyhyttä tsa-tsa askelta.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kilpatanssissa ensimmäinen askel (musiikin ykkösellä) on itse asiassa kaikkein pisin, koska ajatuksena on, että kakkoselle mennään ikään kuin viime tipassa.

Kirjoittajan avainsanat: cha cha, kilpatanssi, seuratanssi, ajoitus

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu