TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Samat kuviot - eri tanssit - ja vanhusten korvatulpat (4711 2006-07-25 14:35)

Naisen roolista, passiivista vai ei

Nanna
2006-07-27 8:54

"Tällä palstalla korostetaan lähes yltiöpäisesti naisen passiivista ja kaikkeen antautuvaa roolia. ... Luulen, että lavoilla on kuitenkin parempi mennä intuitiolla eteenpäin, kuin keskeyttää oma tanssi, jos vientiä ei yht'äkkiä tunnu laisinkaan (etenkin kädenalitansseissa)ja vaikka silmilläni näen, ettei keskeytyksen syy ole tilanpuute tai muu yllättävä tilanne tanssilattialla." - Cristina

Ei saa yleistää... Olen useaan otteeseen hehkuttanut open leadingillä tanssimista, take overeita, tilan antamista jne. Tosin mahdollisuushan näihinkin tietysti tulee siitä miehen viennistä- mies joko antaa tilaa tai sitten ei.

Itse en myöskään ole tuolla passiivisella ja antautuvalla kannalla. Mutta vaadin vientiä, jotta voin seurata sitä ja se edellyttää mielestäni connectionin ja saumattoman paritanssin.

Se, että mies jättää viemättä, voi myös johtua siitä, että mies tahtookin naisen pysähtyvän. Tai, että mies tahtoo antaa naiselle tilaa tehdä jotain itse. Jälkimmäistä yleensä, koska pysähdyksetkin viedään.

Eri viejän kanssa eri tavalla. Jos mies antaa tilaa eli jättää viemättä, käytän tuon empimättä juuri itse tahtomalla tavalla, siitähän se hauskuus r'n's- tansseihin syntyy! :) Silloin mies myös huomaa, että tein tämän itse ja omasta aloitteestani (ei siis harhaan johtavaa oppimisen kannalta). Open leading on sitten eri juttu.

Kirjoittajan avainsanat: vise, connection

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu