TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Fraasien lopun ym. laskeminen (Sokkisha 2006-07-26 11:46)

Fraasien lopun ym. kuuleminen

Nanna
2006-07-26 14:12

Todella hyvä ja mielenkiintoinen aihe, Sokkisha!

Itse olen miettinyt, että ei enää muista, miten "normaali" ihminen musiikin kuulee. Jotenkin outoa... Itselle koko musiikin kuuntelu on muuttunut niin täysin. Mielenkiintoita on, etten enää pysty kuuntelemaan mitään mitään musiikkia "tavallisesti", edes tätä töissä soivaa poppia...

Koska tanssijanurani enemmässä mittakaavassa on kuitenkin vielä lyhyt (2 vuotta), muistan sen, miten aloin ensimmäistä kertaa musiikin teoriaa opetella. Hirmuista hepreaa! Silloinen valmentaja sanoi, että laskeminen on tanssiessa ihan turhaa. Se auttaa oppimaan musiikin tuntemista ja tajuamaan musiikin muutoksen yhtäläisyyttä kappaleen kulkuun, mutta käytännössä eli tanssissa siitä ei ole hyötyä. Itse olen nyt täysin samaa mieltä. Musiikin laskeminen auttaa, kun istuu musiikkia kuuntelemassa ja "tutkimassa", mutta ideologian tajuamisen jälkeen täytyy vaan alkaa kuunnella sitä musiikkia ja sen muuttumista, jotta fraasit tunnistaa.

Musiikkihan on kaavamaista eli kappale toistaa samaa pätkää. Kaikki fraasit saattavat olla samanlaisia tai sitten saattaa olla vaikkapa viiden fraasin pätkiä, jotka toistuvat. Ainoa, millä voi oppia tunnistamaan musiikkia kuuntelemalla on kuunnella. Aina, paljon ja siis tanssimattakin. Niin, että voi keskittyä vain siihen musiikkiin.

Mistä sitten sen fraasin muutoksen tunnistaa? Esimerkiksi dynamiikan muutoksista tai joidenkin instrumenttien mukaan tulosta tai pois jäämisestä jne. Kun löytää toisen fraasin, kolmannen tunnistaminen on jo helpompaa, koska jo toisesta fraasista usein kuulee kappaleen "teeman" tai "tunnelman". (Toisesta siksi, että ensimmäinen on usein intro.) Musiikki on tosiaan kaavamaista eli fraasit toistavat toisiaan vaikka äkkiseltään kuulostaisikin, että kappale on "samaa mössöä" tai siinä ei olisi mitään päätä eikä häntää. Kun musiikkia kuuntelee PALJON, sen vaan tuntee ja kuulee. Siihen kehittyy korvatuntumaa.

Miten tätä sitten tanssissa ilmentää? Ajattelen itse, että tanssi ei "seuraa musiikkia", eikä ole "musiikissa" vaan tanssi "on musiikkia". Tanssija on yksi instrumentti, joka kuuluu siihen yhtälailla, kuin vaikkapa piano tai laulaja eikä vain "seuraa musiikin vieressä". Esimerkiksi dynamiikan vaihtelut koitan tuoda omassa tanssissani ilmi. Sekä sylitansseissa että kädenalitansseissa. Vaikka ihan askelluksessani, kehon jäntevyydessä, pään/raajojen/kehon liikkeessä jne. Samoin elementein koitan ilmentää fraaseja ja kaikkea, mitä musiikissa on.

Taiteenlajin musiikintulkinnasta tekee se, että tanssi ja tulkinta on tyylikästä. Ei tulkitse liikaa eikä tanssista tule sotkua. Yksinkertaisuus on kaunista tanssissakin.

"Lyhyt" vastaus lyhyisiin kysymyksiin siis:

1-2. En laske, korvatuntumalla, mutta ei siis niin, että siinä se OLI vaan olemalla koko ajan sisällä musiikissa ja hetkessä.

3. En ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitit. Miten tapani vaikuttaa? Siis se, että en laske vaan "tanssin hetkessä". Viemiseen (vien vain r'n's-tansseja) se tietysti vaikuttaa siihen, miten kuvioita ajoitan. Koska en laske enkä varsinaisesti ennakoi, joudun tekemään hätäratkaisuja eli pysäyttämään kuvioita, antamaan seuraajalle tilaa jne, koska en osaa mitoittaa kuvioita välttämättä musiikkiin. Sen verran ennakoin, että pystyn yksittäisiä kuvioita sijoittamaan/muokkaamaan fraasien loppuun jne sopiviksi, mutta en siis osaa istuttaa useamman kuvion kokonaisuuksia fraaseihin. Sylitansseja ajattelen niin, ettei ennakointia tarvitse välttämättä juurikaan, koska daami on aina "hollilla". Hetkessä eläminen on palkitsevinta ja onnistuu vähän sellaisella "mennään, minne ja miten fiilis vie- asenteella". Myös tanssiminen näin vievien miesten kanssa on todella palkitsevaa ja nautinnollista. Mutta näistä oma vientikokemus on hyvin vähäistä. Seuratessa koitan tulkita omalla kehollani niin paljon, kuin pystyn. Avoimessa otteessa jos mieheltä menee tulkintapaikkoja ohi, otan myös surutta take overeita ja tulkitsen itse. Jos mies ei anna tilaa ja mahdollisuutta take overiin, kuin väkisin, teen sitten stoppeja, askelvariaatioita tms, jotka eivät vaikuta viseen. Seuraamiseen tapani seurata musiikkia ei siis varsinaisesti vaikuta mitenkään. Olen ehkä paremmin vietävissä, kun olen hetkessä, enkä ennakoi tulevaa, en tiedä.

No niin, tajunnan virtaa työpäivän keskellä, toivottavasti tästä jotain joku kostuu. :) Vielä erään tanssikuuluisuuden sanoja: "Dancing is not beeing in the music. It's part of the music, you are the music."

Kirjoittajan avainsanat: musiikintulkinta, fraasit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu