TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kirjoittamisen hankaluus..viiveen vuoksi>>mielipiteitä!! (Marlen 2006-06-16 13:17)

Kirjoittamisen hankaluus..viiveen vuoksi>>mielipiteitä!!

Marlen
2006-06-16 13:17

Mitä mieltä porukat on tästä kirjoitusten viivyttämisestä eli ennakkotarkastuksesta??

Mieletäni se on tosi tylsää lukijan kannalta ja vielä tylsempää keskustelijan kannalta.

Ymmärrän erittäin hyvin sen, että jos jutut menee liian selvästi siihen, että esim.loukataan selkeästi jotain tiettyä ihmistä niin sensuuri iskee.

Valitettavasti vain palstalta on poistunut joko kokonaan tai osittain todella hyviä kirjoittajia.

Toivottavasti ei sensuuri iske!!

Mielipiteitä, kiitos.

Suke 2006-06-16 13:37 =>

Kannanotto vain ja ainoastaan siihen, että tämä on Matin palsta ja hänen sääntönsä pätevät. On huonoa käytöstä olla vieraisilla ja ruokapöydässä ruveta moitiskelemaan ruokaa ja isäntää. Minulla ei ole mitään moittimista, kerran olemme Matin kanssa sähköpostia vaihtaneet, mutta se hoidettiin hyvin tyylikkäästi pois päiväjärjestyksestä.

Kommentit: [Tuulispää]

Talvikki 2006-06-16 15:51 =>

Että hyvästi keskustelu.

Otsikko oli - Kirjoittamisen hankaluus...viiveen vuoksi. Mielipiteitä? Ei siinä mitään syömisestä puhuttu.

Jussi 2006-06-16 16:36 =>

Mielestäni Matin tapa laittaa henkilö mieluummin ennakkosensuuriin kuin poistaa käyttöoikeus, on hyvä juttu! Henkilölle jää yhä mahdollisuus kirjoittaa ja kommentoida! Mattiahan tämä tapa työllistää, mutta koska hän vapaaehtoisesti sen tekee, ei minulla ole ainakaan valittamista, päinvastoin! Näillä pelisäännöillä palsta on yksi internetin siisteimpiä ja asiallisimpia!

Luultavasti niitä kirjoittajia olisi poistunut enemmän, jos netiketin noudattamatta jättämisestä rankaistaisiin kirjoittamisen eväämisellä. Enkä kyllä usko että palstalta olisi kirjoittajia poistunut sen ennakkosensuurin takia, ennemminkin toistuvasti samojen aiheiden ympärillä käytävät keskustelut vain alkavat tympiä ja käyttö hiipuu sen seurauksena.

Mikäli palsta olisi CHAT-tyyppinen, silloin ongelma olisi todellinen, nyt kun juttuja käy lukemassa satunnaisesti niin "nou hätä". Tietysti niille jotka notkuu täällä monesti päivän mittaan ja kirjoittavat paljon, asiasta on pieni haitta. Toisaalta ne henkilöt ovat muutenkin selvillä sen hetkisestä "tilanteesta" ja voivat suhtaua asiaan sen mukaisesti.

ja tämä oli taas vain mun mielipide

Marcos 2006-06-16 18:02 =>

Kaikilla asioilla on kaksi puolta, ainakin. Jos sensuuria ei lainkaan olisi, voisi olla, että kirjoittajia häviäisi vielä paljon enemmän kuin nyt on laita. Minäkin häviäisin, esimerkiksi. Mallia suhteellisen seunsuroimattomasta palstasta näkee Suomi24-Harrastukset-Tanssi palstalta. Ei ilmapiiri siellä ainakaan viihtyisämpi ole, eikä kirjoituksia sinne tule siihen tahtiin kuin tänne.

Tätä palstaa on mollattu ajoittain siitä, että valtavirrasta poikkeavia mielipiteitä ei suvaittaisi. Mielestäni täällä saa olla hyvinkin raskaasti eri mieltä. Olen tänne ajoittain protestihenkisiäkin tekstejä laittanut, muistan ainakin kritisoineeni mammuttilavojen perustamista, Etelä-Suomen tanssien kurssituskeskeisyyttä, seuran saamisen vaikeutta lavoilta (mielestäni lavojen vakavin ongelma, johtaa miesten vähäisyyteen ja naisten tanssimaanpääsyn vaikeutumiseen), valssin opetuksen tasoa, riidellyt ainakin Kissan ja Nannan kanssa, eroottisia vihjailujakin harrastanut (kohdistamatta kehenkään yksittäiseen henkilöön). Sensuuriin en ole näillä ansioilla vielä päässyt. Kokemuksen puutteen tähden joudun olettamaan, että sensuuri kohdistuu lähinnä esitystyyliin sekä henkilökohtaisuuksiin menemiseen. Luulen, että asiasta sinällään ei hevin sensuroiduksi joudu.

Sanoisin, että palstalla on kritiikkiä ja valitusta paljon enemmän kuin mitä "reaalimaailman", siis tanssimaailman perusteella voisi päätellä. Sinänsä se on aivan luonnollista, tavanomaisesta, mukavasta tanssikokemuksesta useimmat eivät palstalle jaksa kirjoittaa, eihän niitä kaikkia kukaan jaksaisi lukea. Silti tansseissa on kivaa!

Sota ei yhtä miestä kaipaa. Hyvin pysyi palsta pystyssä pitkän pimeän talven, kun itse en tänne yhtään juttua laittanut!

Aitomies 2006-06-16 19:11 =>

Ainoastaan kerran olen kokenut olleen jonkinlaisen viivästymisen, ennen kun kirjoitukseni oli palstalla näkyvissä.

Olen ollut erittäin tyytyväinen palstan asiallisuuteen ja toisten huomioonottamiseen. Jos minä kirjoitan jotakin törkeätä ja toisia tahallisesti loukkaavasti, sellaisen kirjoituksen saisikin poistaa välittömästi.

Uskon, että palstalaiset ovat ( myös Matti ) havainneet pyrkimykseni ja tyylini.

En usko että olisin minkään ennakkotarkastuksen alaisena.

Tässä yhteydessä, vielä kerran kiitän palstalaisten suvaitsevuudesta, vaikka minunkaan kirjoitukseni eivät ole suoraan olleet tanssiteeman mukaisia.

Yritän aina olla kaikessa -

Aitomies

Talvikki 2006-06-16 21:02 =>

Kirjoittamisen hankaluus viiveen vuoksi?

Hyvä kysymys.

Kun olet ennakkosensuurissa ja juttusi ilmestyy viiveellä tilanne ei ole enää sama kuin silloin kun sen kirjoitit. Siihen on jo moni ehtinyt kommentoida ja jos tarkkana on niin ihmettelee miksi tuo noin sanoo sehän on jo sanottu moneen kertaan.

Raporteissa se ei haittaa kun ovat yksittäisiä juttuja, mutta jossain väännössä voi herättää ihmetystä.

Toisaalta monikaan ei huomaa juttujen tuloa viiveellä. Humppis oli ollu jo neljä kuukautta sensuurissa ennen kuin huomasin. Joku joka käy vielä harvemmin lukemassa ei sitä huomaa. Ihmettelen että Matti jaksaa lukea ja päästää ja lukea ja päästää. Olen aina ollut määräaikaisen kiellon kannalla ja siitä suoraankin kirjoittanut. Selvästi mikä on mennyt överiksi, että voi ottaa opikseen. No, minulla on varmaan enkat ja nyt kuitenkin saan kirjoittaa. Kiitos siitä. Paniikkiin menin kerran kun luulin että nikkini on poistettu. Vaikeaa.

Suurin haitta on varmaan sille kirjoittajalle - ei lukijoille. Jarrut päällä on vaikea ajaa ja se mielestäni nyt vähän näkyy. Spontaanisuus häviää ja aletaan varmistella. Ei varmaan johdu pelkästään sensuurista vaan siitä ettei enää uskalleta hengittää vapaasti.

Aika aikaa ja kun kaikki on sanottu on hyvä siirtyä sivuun. Mitä tästä opimme, ei mitään.

Tapani 2006-06-16 20:51 =>

Sensuurissa on omat ongelmansa, mutta olen vakuuttunut siitä, että se on kuitenkin pienempi paha kuin valvonnan puuttuminen. Jos tämä myönnetään niin seuraavaksi törmätään siihen, että jokaisella on oma mielipiteensä siitä mikä on syytä poistaa ja kuka laittaa ennakkotarkastukseen ja miten koko asia ylipäänsä kannattaa hoitaa. On minusta väistämätöntä, että jos asiaa hoitaa joku muu niin tehdyistä ratkaisuista on ainakin joskus eri mieltä. Tämä on se hinta, minkä palstan toimimisesta ja asiallisena pysymisestä joutuu maksamaan ja kun palsta on Matin on luonnollista, että nimenomaan hän on se, joka päättää. Jos joku muu päättäisi ja tekisi asiat eri tavalla niin tuskinpa kaikki olisivat tulokseen tyytyväisiä sittenkään.

Talvikki 2006-06-16 21:33 =>

Sen leipää syöt, kenen lauluja laulat. Sukea varmaan pänni minun kommenttini, mutta oikeudentajuni sotii sitä vastaan etten voisi sanoa mielipidettäni siksi että on olemassa joku auktoriteetti.

Järjestelmää en kyseenalista, MUTTA sitä pitää voida arvostella.

Elisa 2006-06-16 21:45 =>

Täällä on katto korkealla ja seinät leveällä.

Kun katselen Ohjeita kirjoittajille -luvusta kohtaa "Rajoitukset", koen itse syyllistyneeni ainakin seuraaviin:

- ilkeäsävyiset artikkelit
- riitaa haastavat artikkelit
- yhdelle tai kahdelle vastaanottajalle tarkoitettujen viestin kirjoittaminen
- ylenmääräinen tyhjänpäiväisten viestien tulva :)

Huh, onneksi noista on aikaa... luulen. Eikä sensuuri ole minuun ainakaan vielä iskenyt.

Kun ajattelen niitä kirjoittajia, joiden tiedän joutuneen ennakkotarkastukseen (ja tiedän vain muutaman), ensimmäiseksi heistä tulee mieleen jonkinlainen epämääräinen halveksunta ja ylimielisyys muita ihmisiä/ihmisryhmiä kohtaan. Sitä on hyvin vaikea osoittaa, sillä taitavat kirjoittajat pystyvät olemaan aggressiivisia niin sanotusti sääntöjen puitteissa. Joskus minulle on tullut tunne, että kaikki kirjoittajat eivät edes itse tiedosta omaa aggressiivisuuttaan.

Kun ajatellaan ihmissuhteita (ja niistähän tanssissakin paljolti on kyse), piiloviha on se, joka tekee eniten vahinkoa. Ei suora mielipide-eroavaisuus eikä edes suora suuttumuksen ilmaiseminen, vaan piilevä, nälvivä, kalvava vihamielisyys.

Ja minun on tunnustettava, että nautin noiden kirjoittajien tekstistä ihan vain kirjallisina tuotoksina, vaikka ne joskus minua kauhistuttivatkin. Kai meissä kaikissa on pimeä puoli, joka haluaa... tuhota.

Mutta on yksi kirjoittaja, jonka joutumista ennakkotarkastukseen en tajunnut, ja jota kaipaan takaisin palstalle. Tosin silloin en seurannut kirjoituksia kovin tarkkaan enkä nähnyt/löytänyt sitä kirjoitusta, jonka perusteella hän sai epäluottamuslauseen.

Olen kuitenkin oppinut luottamaan Mattiin ja hänen arvostelukykyynsä. Epäilemättä hän oli tässäkin asiassa oikeassa.

Kommentit: [Talvikki]

Talvikki 2006-06-16 21:57 =>

taitavat kirjoittajat pystyvät olemaan aggressiivisia niin sanotusti sääntöjen puitteissa. Joskus minulle on tullut tunne, että kaikki kirjoittajat eivät edes itse tiedosta omaa aggressiivisuuttaan.

Viime aikoina on ollut niin paljon peiteltyä agressiivisuutta että minua on alkanut ahdistaa. Työssänikin olen aina sanonut että kertokaa mikä pännii, niin voin puuttua/korjata sen.

Inhoan rivien välien lukemista.

Talvikki 2006-06-16 22:10 =>

Mutta on yksi kirjoittaja, jonka joutumista ennakkotarkastukseen en tajunnut, ja jota kaipaan takaisin palstalle

Tämä on just tätä. Miksi et voi sanoa ketä kaipaat. Joskus on pakko pyllistää.

Vanha mies 2006-06-17 7:33 =>

Edellä ilmoitti mielipiteensä joukko miehiä. Liityn samaan seuraan. Minäkin olen Matin tapaan ylläpitää Tanssipalstaa tyytyväinen.

Satunnainen tanssija 2006-06-17 15:06 =>

minäkin taas sekaantuneena keskusteluun keskustelusta...

Kirjoittamisen hankaluus...viiveen vuoksi saattaa vaikuttaa siten että tämä teksti hieman toisessa muodossa tulee esiin toisaalla...:)

Asiaan: Jos joku pahoittaa mielensä sen takia ettei saa keskustelupalstalla kumota yksilöityä lokaämpäriä lähimmäisensä päälle tämän selän takana, saa mielestäni pahoittaakin mielensä.

Keskustelupalstojen ohjeet huomioiden, mahdollisia sisäpiirijuttuja lukuunottamatta, sille minkä kahvipöydässäkin vieraassa seurassa kehtaat sanoa, sille ei varmaan juurikaan välittömiä julkaisuesteitä liene.

Keskustelupalstat mielletään mielestäni paljolti auton kaltaisiksi henkilökohtaisiksi hiekkalaatikoiksi, joissa nenänkaivuun, sormimerkkien ja takapuskurissa roikkumisen sijaan vain on käytössä verbaaliset lelut :)

Kommentit: [Humppis] [Eevu73]

Jerryjee 2006-06-17 16:43 =>

On se tylsää, kun huomaa että joku oli jo kirjoittanut artikkelinsa tanssi-illasta, ja se tulee viiveellä näkyviin ja itse olisi mieluusti vaan täydentänyt tätä. Ettei tule samoja asioita ainakaan toistettua. Toisaalta nuo illat kokee aina niin subjektiivisesti ettei ehkä paljoa toistoa tule.

Loukkaava ja alatyylinen kirjoittelu, nimittely, stereotyypittely on semmoista puskasta ampumista, ilman että kritiikin kohde huomaa tai saa mahdollisuuden puolustautua. Joskus näitä puolustuspuheenvuoroja tulee ja siitähän lähtee pitkä keskustelurönsy heti liikkeelle.

Tykkään lörpötellä erittäin vapaasti assosioiden asiasta toiseen, välillä hyvin väljästi tanssiin liittyen. Teen sen vain nykyään jossain muualla.

Pilke 2006-06-17 20:26 =>

Miuelle tuo otsake lähinnä tuo kyllä muut viiveet mieleen kuin palstan itsensä aiheuttamat. Enemmän viivytystä mulla aiheuttaa nää omat muut kiireet, aina ei ehdi lukemaan eikä heti kommentoimaankaan kaikkea, myöhemmin se monasti tuntuu jo tarpeettomaltakin.

Eikös sanonta kuulu että hiljaisuus on myöntymisen merkki, jos jostain on erimieltä niin mielellään sitten ainakin minä sen kerron. Toki jos tunne on omasta mielestä myös miellyttävä niin monasti sitä haluaa ikäänkuin lisätä.

Se että palstalta "poistuu" kirjoittajia ei minusta kyllä johdu välttämättä mistään moderoinnista vaan siitä että ihmiset elää. Elämäntilanteet muuttuu, mielenkiinnon kohteet muuttuu, on alkava kesä, monesti paljon mielummin istuu ulkona ottamassa happea ja rajattomia rusketuksia kuin istuu täällä vahtimassa tuleeko näytölle jotain mielenkiintoista vai ei.

Itse olen ainakin pyrkinyt siistimään kirjoituksiani ihan muista syistä kuin Matin ennakkosensuurin pelosta. Ihmisillä on monasti jo vaikeaa ilman että täällä täytyy alkaa "puolustaa" omia mielipiteitään. Pelko että loukkaa, on suurempi kynnys sanoa asioita "suoraan", meissähän on kuitenkin eroja siinä, kuinka suora, on suora kenenkin mielestä. Joskus asioista on hyvä puhua niiden oikeilla nimillä, joskus on kuitenkin kutkuttavaa myös jos on aistivinaan niitä rivivälejä, mikä on kyllä paljon epäreilumpi ja sekavampi ilmaisumuoto, koskaan ei voi olla varma meneekö viesti perille.

Minä olen ihmisenä (minästä on helppo puhua kun sen tuntee melko hyvin, eikä sitä pysty loukkaamaan) sellainen että omaan hyvin vahvat mielipiteet asioista, mutta toisaalta en jaksa niitä alkaa jahkaamaan ja perustelemaan kenenkään kanssa täällä kovinkaan usein. Mikä taas sitten osittain johtuu siitä että kotona joudun lapsilleni jatkuvasti kantojani perustelemaan, paitsi ylen väsyneenä, jolloin karjun vain että suu kiinni ja tee niinkuin sanon (=D hieno kasvatuspedagogia). Täällä jos nään kirjoituksia jotka paljon poikkeavat omista käsityksistäni niin usein vain ajattelen että sehän on sinun mielipiteesi( paitsi tässä erään kerran kun koin tämän saman pedagokisen pinnanpalamisen erään Neidin kanssa, SORI! Heavy on minun akilleenkantapääni vielä muutamat vuodet, sitten mie varmaan jo parannun).

MUTTA ASIAAN...en siis koe ennakkosensuuria ongelmana, mutta ymmärrän senkin että ne jotka siihen ovat joutuneet sen siksi kokevat. Onko se syy sitten poistua kokonaan palstalta, mielestäni ei. Onko täältä ketään suljettu kokonaan pois, tietääkseni ei! Tosin =D=D eiväthän he nyt pääsisi sitä itse ainakaan kertomaan.

Hurja 2006-06-17 21:19 =>

Kyllä tämä viive on ainakin mun osaltani juuri se tekijä, etten viitsi täällä käydä edes joka päivä... Ja jos jotain kirjoittaa, niin vastauksia saa odottaa huomiseen.. Ei pysty venyyn.

Toisaalta taas pelkkä chat-tyyppinen palsta ei välttämättä toimisi näin, kuitenkin, pienellä porukalla...Ja sitten menis paljon hyvää sivu suun. Siis ei ainakaan chattia!

Marlen 2006-06-18 14:33 =>

Selvennyksen vuoksi haluan kertoa, että en ole ollut "viiveessä" koskaan.

Vain alkuaikoina pari juttua on tainnut lähteä lentoon, kun Matti tykkäsi et mainostamisen makua ilmassa.

Ainoastaan muutaman hyvän kirjoittajan juttuja olis joskus kiva lukea heti eikä joskus. Mutta..se ei ole ongelma joka haittaisi mitenkään minun elämääni.

Olipa vain kiva lukea ihmisten mielipiteitä, sillä tämähän on kekustelupalsta. Kiitos kaikille myös sähköpostia lähettäneille.

Krisse 2006-06-18 22:07 =>

Olen kertaalleen ollut sensuurissa, eli ensin nikkini oli kokonaan sulussa, sen jälkeen viestini tulivat jonkun aikaa palstalle viiveellä. Syynä oli se, että kerroin tulossa olevista lavatanssikilpailuista.

Viestini oli varmasti ajattelematon, en ymmärtänyt että se oli mainostusta, vaan koin sen olevan muita palstalaisia mahdollisesti kiinnostavaa tietoa. Luonnollisesti kunnioitan Matin oikeutta pyörittää palstaa haluamallaan tavalla, eikä minulla sikäli ole mitään valittamista.

Omaan kirjoittamiseeni juttu selvästi vaikutti, aiemman kohtuullisen vähän mietityn pulputtamiseni määrä väheni ja kirjoittamiseni on sen jälkeen ollut uskoakseni enemmän asiapitoista, vaikkakin satunnaiseen hölynpölyyn sorrun edelleen silloin tällöin. Palstan kannalta tämä muutos on ollut varmaankin lähinnä positiivinen. Fiilis siitä kyllä eräällä tavalla meni.

Maalaisvaari 2006-06-19 11:13 =>

Minnuva täsä säikkeesä kummastuttaapi see, kunnei Matti ota mitn kantaa koko asjaan, ei puollesta eikä vastaan, eikä minnenkään..

Daniel 2006-06-19 12:47 =>

Ennemmin kuin valmiiksi katettuun ruokapöytään minä vertaisin tanssipalvelinta poliittiseen ilmaislehteen. Aate on tanssiaate ja keskustelupalsta on lehden yleisönosasto.

Tärkein sisältö on kalentereissa ja hakuoiminnoissa. Aatetta jaloa ja alhaista mieltä löytyy kirjoittajista, jotka luovat keskustelupalstan kokonaisvaikutelman, päätoimittaja voi vain perästä ohjailla. Jos yleisönosastolle ei kaikki saa juttujaan julki se suututtaa ja päätoimittajaa taas suututtaa ne jokakeväiset koirankakkakeskustelut.

Matin kuukausittaista tanssipoliittista linjapuhetta minäkin hieman haikailen. Pääkirjoitus on lehden tärkein ja arvovaltaisin artikkeli.

Karhunpennun hupiretki 2006-06-19 19:44 =>

Palstanpitäjä arvioi kirjoitusten sisältöjä ja tekee niistä omia johtopäätöksiään. Hänellä on siihen suvereeni oikeus ja niin asian pitää ollakin.

Tämä on mielestäni hyvin organisoitu palsta, oikein malliesimerkiksi kelpaava. Palstalla on oltava säännöt ja jonkin on niitä valvottava tai sitten sääntöjä ei oikeasti olekaan. Tekstien joutuminen ennakkotarkastukseen on tietenkin kirjoittajalle kiusallista mutta siinä tilanteessa voi varmaan kysyä itseltään (ja ehkäpä asian varmistamiseksi vielä Matiltakin) että miksi?

Onhan maanteilläkin liikennesäännöt.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu