TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Laulaja on tanssiorkesterin mauste ja tunnelman luoja (Stefanus 2006-06-09 10:20)

Laulaja on tanssiorkesterin mauste ja tunnelman luoja

Annukka81
2006-06-10 0:21

Myönnetään, että valitsen tanssi-illan paikan sekä esiintyjän mukaan. Jos esiintyjä on tuntemattomampi, ei se tuo minulle ainakaan niin hyvää fiilistä. Kaikista parhain ilta on sellainen, missä esiintyy orkesteri, jossa ei ole ns. erikseen solistia. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat Finlanders, Markus Sextet, Syke, ja Taikakuu.

Itse en tykkää yhtään käydä tanssimassa, jossa solisti tulee kahdeksi setiksi lavalle ja lattia täyttyy ihmisistä tungokseen asti. Sitten se fanikuoro lavan edessä on joskus suorastaan "ärsyttävä". Fanit ihailevat solistia "keskellä" lattiaa ja tanssijat yrittävät väistellä parhaansa mukaan. Mutta tottakai heillä on oikeus siihen, koska maksavat samallalailla lippunsa tanssipaikkaan sisään.

Pitäisikö solistin tai henkilön orkesterista, kuka kappaleiden väliin piikkaa sanontojaan, ottaa huomioon tanssiväki, joka kuulee piikkaukset mahdollisesti useita kertoja kuukauden aikana? Ihmisille, jotka käyvät tietyn orkesterin tansseissa "kerran puolessa vuodessa" eivät sanonnat tule tylsiksi, mutta jos käy enemmän, alkaa piikkaukset tuntumaan "tyhmiltä".

Esimerkkinä voisi pitää Charles Plogmania. Hän on vuoden aikana jokaikisissä tansseissa, missä olen käynyt, hokenut Jalat Alta-levyään ja samoja kappaleita samassa järjestyksessä, samoilla piikkauksilla. Ne oppi jo ulkoa.. ei uutta juttua lainkaan. Tuntui jo, että se tulee levyltä kuin jotkut tausta soinnutkin. Mutta tämä minun mielipide.. (Tämän hetkistä tilannetta en tiedä, koska ko. artistin tansseissa en ole käynyt maaliskuun jälkeen).

Mutta onko ed. kappaleen asiaa huomattavissa Finlandersseilta? Minusta ei. Jussi Lammela tai kuka tahansa Finkku miehistä vaihtelee piikkauksia ja kappaleet vaihtuvat sopivin välein. Ei ole kahta samanlaista iltaa musiikillisesti.. tai ainakin se minusta tuntuu sellaiselta eli loistavalta tanssijan kannalta. Mutta musiikki pysyy aina hyvänä ja varmana kaikin puolin.

Kappaleisiin sen verran, että esimerkiksi Finkkujen Oikeesti kappaletta, en osaisi ajatella kenenkään muun tulkitsevan niin hyvin kuin Jussi Lammelan. Sitä on tottunut kuulemaan esim. kappaleet Anna jatkua yön ja Kaikki tytöt Finlandersien tulkitsemana, jolloin se ei kuulosta lainkaan hyvältä muiden tulkitsemana. Tähän en kuitenkaan halua mainita orkesteria, jotka ne mm. esittää.

Souvareilla on kappale nimeltään Kotiin luokses sun. Kappale on aivan ihana Souvareiden tulkitsemana, mutta niin myös Markus Sextetilläkin. Kappaleen laulaa Markus Leino ja mielestäni hänen lauluäänensä on juuri sopiva kappaleeseen. Se ei pilaa kappaletta lainkaan vaan saa tulkinnallaan tanssijat mukaan. Myös Souvareiden kappale Elämä on kaunis arvoitus on mahtavasti tulkittu Markus Sextetiltä.

Myös laulun sanat antavat paljon. Joskus on ihana keskittyä tanssiessa kuuntelemaan vain sanoja ja olla ns. muissa maailmoissa. Jos sanat ovat huonot, ei kappalekaan ole hyvä.

Mutta kaikista mielipiteistä jokainen voi olla omaa mieltä.. tämä on vain minun näkemys asiaan.

Hauskaa tanssiviikonloppua hyvien esittäjien ja kappaleiden pariin!

Kirjoittajan avainsanat: Finlanders, Markus Sextet, syke, Taikakuu

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu