TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Negatiivinen palaute (Elisa 2006-05-09 15:00)

Riippuvuus

Elisa
2006-05-10 11:11

Siis oletus on, että jos tanssija pyrkii siihen että tanssi on myös hyvän näköistä, hänellä on epäterve riippuvuussuhde tanssiin, ja tanssi on elintärkeä asia?

Luvalla sanoen oikaisit vähän aikaisemman keskustelun mutkia.

Minun kirjoituksessani oli perusesimerkkinä ihminen, joka huvittuu tai suuttuu, jos joku sanoo, että tanssisi näyttää kamalalta. Se on mielestäni terve reaktio ihmisellä, jolle tanssi ei ole kovin tärkeää, jolle tanssi on lähinnä huvittelumuoto.

Mitä kauemmas tästä mennään, sitä riippuvaisempi ihminen on toisten ihmisten mielipiteistä ja/tai tanssista.

Ohjautuuko ihminen ulkoa vai sisältä? Onko hänelle tärkeää se, miltä hänestä itsestään tuntuu, vai se, mitä muut ihmiset hänestä sanovat?

Ulkoaohjautuvuudessa on vaaransa, varsinkin nuorilla ja/tai kypsymättömillä ihmisillä. Samoilla ihmisillä on usein ongelmia riippuvaisuuksien kanssa.

Tällöin voidaankin todeta, että esimerkiksi kaikilla tanssinohjaajilla on tällainen tilanne.

Kirjoitin: "Ihmiset eivät yleensä reagoi negatiiviseen palautteeseen yrittämällä kovemmin, jollei kyseessä ole elintärkeä asia, kuten esimerkiksi työpaikan säilyttäminen."

Tanssinohjaajat ja -opettajat tekevät työtään. Työ ON elinehto.

Toisaalta olen jättänyt tietoisesti ottamatta opetukseemme tai omaan tanssiimme asioita, jotka näyttävät hyvältä, mutta minun mielestäni eivät tunnu hyvältä. En halua opettaa niitä.

Olet sanonut tämän aikaisemminkin. Mielestäni tämä on erinomainen esimerkki sisältäohjautuvuudesta ja riippumattomuudesta. Ulkoa ohjautuvuus on saman kaavan oppimista ja toistamista. Sisältä ohjautuvuus on luovaa toimintaa.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu