TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Millaista on hyvännäköinen tanssi? (Flecker 2006-05-08 9:51)

Riippuvuus

Krisse
2006-05-10 9:57

Elisa: Näin varmasti on. Mutta tällaiselle tanssijalle tanssi lieneekin elintärkeä asia. (tässä viitattiin siis edeltävän kirjoituksen lauseeseen "pro"tanssija ... pyrkii siihen että tanssi on muiden mielestä myös hyvän näköistä. )

Jos tanssi on elämän tärkein asia ja esimerkiksi kaikki ihmissuhteet liittyvät siihen, totta kai sen eteen tekee mitä tahansa. Antaa muiden ihmisten mielipiteiden ohjata itseään. Antaa jopa nöyryyttää itseään.

Riippuvuus mikä riippuvuus. Alkoholistikin uhraa työnsä ja perheensä, jotta vain ei tarvitse luopua viinasta.

Siis oletus on, että jos tanssija pyrkii siihen että tanssi on myös hyvän näköistä, hänellä on epäterve riippuvuussuhde tanssiin, ja tanssi on elintärkeä asia?

Tällöin voidaankin todeta, että esimerkiksi kaikilla tanssinohjaajilla on tällainen tilanne. Ryhmäopetuksessa on pakko käyttää näyttämistä apuvälineenä, kun ei ehdi käydä jokaisen kanssa tuntemassa sitä vientiä tai tanssiasentoa tms. Samoin kurssilaisia on pakko samasta syystä ohjata näköhavainnon perusteella.

...tosin voihan se olla, ainakin siinäkin tulee asetuttua jatkuvan arvostelun kohteeksi ja julkista nöyryytystäkin tulee siinä ryhmän edessä mokaillessa, joten kai se sitten on niin...

No, vakavasti: minä olen varmaan sitten narsistinen luonne, mutta minusta on ihan mukavaa olla joskus muiden katseiden kohteena. Ihan mukavalta tuntuu myös se, jos jonkun mielestä meidän tanssimme näyttää hyvältä. Kun näen omaa tanssiani videolta ja jokin tekemäni juttu näyttää omasta mielestäni hölmöltä, mietin kyllä miten sitä voisi muuttaa.

Toisaalta olen jättänyt tietoisesti ottamatta opetukseemme tai omaan tanssiimme asioita, jotka näyttävät hyvältä, mutta minun mielestäni eivät tunnu hyvältä. En halua opettaa niitä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu