TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mitähän sanois Mäntsälästä? (Aito 2006-05-07 1:36)

Hakemisesta ja seuraavasta kappaleesta

Tapani
2006-05-09 13:56

Käytännössäkin tuo vaatii yhden päätoimisen henkilön sitä taulua hoitamaan.

Ei välttämättä, jos systeemin tekee oikein. Hyvin tehty systeemi ei vaatisi muusikolta muuta kuin napin painamista. Laite voisi sitten alkaa rullata seuraavan kappaleparin tekstejä esimerkiksi puolen minuutin päästä siitä kun nykyinen kappale on alkanut.

Lisäksi se estää tai ainakin vaikeuttaa 'tilanteen mukaan elämisen' eli esim toivetanssilajin mukaan ottamisen johonkin väliin.

Esiintyjän ei luultavasti olisi mikään pakko käyttää tuota, jos ei jostain syystä halua.

Lisäksi on näitä tulkintakysymyksiä eräiden biisien kohdalla, että minä tanssilajina sen itse kukin sitten loppujen lopuksi menee.

Tälläiset taulut nostavat vielä kaikenlisäksi tavallisen sunnuntaitanssijan osallistumiskynnystä. Taululla lukee Cha Chaa: en minä voi mennä tanssimaan kun en osaa tuota, vaikka sen kappaleen voi aivan hyvin mennä sosiaalifoksina kuten siihen saakka ennenkin.

Nämä ongelmat ovat aivan samat silloin, kun orkesteri kuuluttaa musiikin lajin sanallisesti. Valotaulussa on erona ainoastaan se milloin informaation saa ja se, että siitä saa oikeasti selvää toisin kuin kuulutuksista usein.

Lisäksi vaikka aloittelijalla joskus saattaa syntyä kuvaamasi kaltainen ilmiö, niin aloittelijalle edut informaatiosta ovat kuitenkin suuremmat kuin haitat. Aloittelija ei usein uskalla hakea ennenkuin hän on varma siitä, että musiikki on jotain mitä hän osaa tanssia. Ihan aloittelijoille myös ihan silkka tanssilajin tunnistaminen voi tuottaa ongelmia ja epävarmuutta, puhumattakaan hämäävästi tai epäselvästi alkavista biiseistä.

Illasta häviää vielä se ennalta-arvaamattomuus, mistä ainakin minä nautin. Jos kaikki illat menevät jonkun määräämän käsikirjoituksen mukaan, ne ennenpitkää maistuvat puulta.

No on tanssinautinto heikoissa kantimissa jos ilta alkaa maistua puulta sillä perusteella että tietää vähän aiemmin etukäteen mitä musiikkia on tulossa kuin muuten. Onko sekin pahasta jos orkesteri kuuluttaa musiikin lajin? Niin tai näin, taidat olla vähemmistössä tämän mielipiteesi kanssa. Suurin osa ihmisistä tykkää valotauluista. Helpottaa suuresti hakemista kun tietää suurinpiirtein etukäteen mitä on tulossa. Eihän sitä taulua ole pakko tiirata jos ei halua.

Mitä tulee kustannuksiin: Jos minä olisin tanssinjärjestäjä, niin voisin hyvinkin pyrkiä hankkimaan valotaululle sponssausta mainostajien kautta. Joillain lavoilla on muutenkin mainoksia, mutta kuka niitä nyt katselee? Sellaista valotaulua jossa pyörii myös hyödyllistä informaatiota kuitenkin katsellaan, ja sellaiseen voisi hyvin myydä mainostilaa kalliimmalla kuin seinille. Bonusta vielä siitä jos mainokset olisivat jotenkin tanssijoita kiinnostavia - kuten "Nälkä? Poikkea Peten grillillä illan jälkeen!".

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu