TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Millaista on hyvännäköinen tanssi? (Elisa 2006-05-07 12:30)

Millaista on hyvännäköinen tanssi?

Vinttikaivo
2006-05-09 13:07

Elisan kirjoituksesta poimittua:

Tulin samaan tulokseen kuin olen aikaisemminkin hiljaa mielessäni tullut: lavatanssi ei näytä juuri miltään. Tanssin kerran miehen kanssa, joka on menestynyt kisoissa. Olin omien kykyjeni äärirajoilla, ja hän varmastikin otti kykyni huomioon, eli pidätteli menoaan. Olen nähnyt saman miehen tanssivan televisiossa taitavan parinsa kanssa. Se ei... sori, mutta se ei näyttänyt paljon miltään.

Mutta näinhän pitääkin olla. Ei seuratanssia ole tarkoitettu näyttämään miltään. Se on tarkoitettu tuntumaan hyvältä. Minun mielestäni.

En siis vieläkään oikein saanut selville, miksi seuratanssissa kilpaillaan. Jatkan tutkimuksia...

Elisan kirjoitus sai minut pohtimaan montaakin esiintuotua kohtaa. Tanssin hyvännäköisyyttä voin hyvin arvostella, koska en onneksi koskaan ole nähnyt itseäni tanssimassa.

Erottuvatko hyvät tanssijat esim. tungoksessa? Mielestäni erottuvat, silmä poimii automaattisesti joustavasti tungoksessa menijät, vaikka he yleensä tanssivat aika eleettömästi. Hyvä tilaan ja musiikkiin mukauttaminen on hyvin tanssivilla, hyvillä viejillä ilmeisesti jotenkin automaattista. Tanssi ei ole ehkä näyttävää, mutta se on hyvännäköistä. Uskoisin, että se myös tuntuu hyvältä. Heräsi lisäkysymyksiä: onko näyttävä tanssi aina hyvännäköistä? ja toisinpäin, onko hyvännäköinen tanssi läheskään aina näyttävää?

Yhden ainoan kerran olen ollut katsomassa lavatanssikilpailuja. Se riittikin pitkäksi aikaa. Olihan tietysti mielenkiintoista olla asiantuntijoiden kanssa eri mieltä monessa kohtaa, mutta muuta niin hirveän mielenkiintoista noissa kisoissa ei katsojan kannalta ollut. Minun mielestäni.

Myöskään minä en ole saanut selville, miksi kilpailla lajissa, johon ei voi luoda sääntöjä. Tosin TTK:n jälkeen olen myötämielisempi näille kisoille, kun olen ymmärtänyt, että näihinkin kisoihin tulisi suhtautua siten, että sääntöjä ei ole, vaan kaikki arvostelijat ovat mielipiteineen oikeassa. Ja voittaja kussakin kisassa on se pari, josta sen kertaisista tuomareista enemmistö eniten pitää. Paremmuudesta voimme kaikki perustellusti olla samaa tai eri mieltä kuin tuomarit:).

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu