TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Millaista on hyvännäköinen tanssi? (Elisa 2006-05-07 12:30)

Millaista on hyvännäköinen tanssi?

Elisa
2006-05-07 12:30

Koska Kunkkukisasäikeeseen ei jostain syystä enää pysty lisäämään artikkeleita, aloitan uuden säikeen.

Heräilen tässä talviunilta ja lueskelen, mitä olette kirjoittaneet. Taivas, mikä viestitulva sai alkunsa Dragon Kunkkukisa-Hietasaari -kuvauksesta! Mitä tästä opimme? Ennen kuin aloin kirjoittaa tätä, varmistin, että a) olen nukkunut hyvin b) olen syönyt kunnolla. Siksi tämäkin kisa-aiheinen kirjoitus viivästyi entisestään, sillä tuo unipuoli on aina heikko tähän aikaan vuodesta.

Myös minä kävin katsomassa lavatanssikilpailuja, ensimmäistä kertaa elämässäni. Olin siellä töissä - en kisaorganisaatiossa vaan muissa hommissa. Tästä johtuen katselin valikoiden: vain boogie woogie -kisan kokonaan, ja lattareiden (+ jive ja bugg) finaalin lähes kokonaan.

En tiennyt etukäteen edes sitä, että yleisökin saa välillä tanssia, joten valitettavasti mukana ei ollut tanssikenkiä. Harmi, olisi ollut mukava tanssia.

Kun nyt on kyse kilpailusta, jossa tanssiparit asettavat itsensä alttiiksi arvostelulle, sallittaneen "arvostelu" myös tässä yhteydessä. Arvostelu lainausmerkeissä siksi, että minulla ei todellakaan ole pätevyyttä eikä sopivuutta arvostella yhtään kenenkään tanssia. Mutta haluan kertoa omia vaikutelmiani.

Olen nähnyt voitokkaiden lavakisaparien tanssivan tanssikoulun väliajoilla tai jopa esityksenomaisesti opetuksen lomassa. Jotenkin naivisti olen ajatellut, että kaikki kilpailijat ovat sitä tasoa. Eiväthän he olleet, jopa minun harjaantumaton silmäni sen huomasi. Joka sarjassa oli mielestäni pari kolme paria, jotka erottuivat joukosta, muut olivat samaa harmaata massaa. Seniorisarjassa vain yksi pari erottui minun silmiini muista. En huomannut panna heidän numeroaan muistiin, joten en tiedä, sijoittuivatko he.

Yleisen sarjan parhaat parit olivat upeaa katsottavaa, ja uusissa kisailijoissa oli parhaimmillaan vauhtia. Mutta muut, hm... lavoilla näkee samanlaista jos ei paremmankin näköistä tanssia. Sen mitä siellä nyt ehtii katselemaan (= vähän).

Se tuntui mukavalta, että parit olivat kuvioiden sijaan panostaneet hyvään perustekniikkaan: siellä oli kaunista askelta, suoraa ryhtiä, hyvää vartalonhallintaa. Nämähän ovat itsestäänselvyyksiä huippupareilla, mutta myös muut olivat panostaneet perustanssiin sen sijaan että olisivat yrittäneet tehdä monimutkaisia kuvioita ilman niiden kunnollista hallintaa. Hyvistä perusjutuista tuli ilahtunut olo: tanssi näytti juuri siltä, mitä se onkin: lavatanssilta.

Ikävintä oli katsoa, kun pari vaikutti epävarmalta siitä, haluaako kilpailla vai ei. Kilpailuhan on näyttämistä, esittämistä, ja lavatanssijan pitäisi määritelmän ("seuratanssi on hauskaa") mukaan näyttää siltä, että tanssi tuntuu hyvältä. Kun esimerkiksi nainen yritti tehdä soolojuttuja, jotka eivät hänelle luontaisesti istuneet, siinä oli väkinäisyyden ja vaivaantuneisuuden makua, josta katsojalle tuli ikävä olo.

Vain vajaa puolet pareista hymyili toisilleen. Nuoret toki enemmän kuin vanhemmat. Osa pareista ei edes katsonut toisiaan silmiin.

Eräs nainen kertoi minulle, että he ovat voittaneet lavatanssin Suomen mestaruuden eräässä tanssilajissa lähinnä vahingossa: he eivät juuri koskaan tanssi ko. tanssia. En ihmettele sitä. 80-sarjasta ylöspäin mielestäni miltei kuka tahansa olisi voinut voittaa. Näin maallikon silmin. Tuomareilla lienee kriteerinsä.

On kuitenkin huomattava, että minulla jäi tango ja muut sylitanssit näkemättä. Ehkä niissä tasoerot näkyivät paremmin. Tai sitten ei.

Toivottavasti tätä ei nyt lueta pelkkänä muiden tanssin arvosteluna. En sano, etteivätkö kaikki parit olisi tanssineet hyvin, enkä varsinkaan sano, että itse pystyisin edes samaan kuin viimeiseksi jäänyt seniorisarjan pari. Mutta minä taisin odottaa jotain aivan ihmeellistä, kun sentään oli pantu pystyyn ihan kilpailut.

Yleistunnelma kisoja katsellessa oli lähinnä hellyttävä ja hymyilyttävä: ihmiset olivat jotenkin niin ihanasti tosissaan! :)

Tulin samaan tulokseen kuin olen aikaisemminkin hiljaa mielessäni tullut: lavatanssi ei näytä juuri miltään. Tanssin kerran miehen kanssa, joka on menestynyt kisoissa. Olin omien kykyjeni äärirajoilla, ja hän varmastikin otti kykyni huomioon, eli pidätteli menoaan. Olen nähnyt saman miehen tanssivan televisiossa taitavan parinsa kanssa. Se ei... sori, mutta se ei näyttänyt paljon miltään.

Mutta näinhän pitääkin olla. Ei seuratanssia ole tarkoitettu näyttämään miltään. Se on tarkoitettu tuntumaan hyvältä. Minun mielestäni.

En siis vieläkään oikein saanut selville, miksi seuratanssissa kilpaillaan. Jatkan tutkimuksia...

Olisipa mielenkiintoista kuulla muilta lavatanssikisoja katselleilta, erotatteko hyvin sijoittuvat parit (myös muut kuin kärkikolmikon) muista ennen tulosten julkistamista, ja mitkä ovat ne seikat, joihin kiinnitätte huomiota. Tai ylipäätään, millaista mielestänne on hyvännäköinen lavatanssi?

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu