TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Ruusulinna (Tuisku 2006-04-16 2:38)

Ruusulinna / Jaska Mäkynen / PNP

E.Tuomas
2006-04-19 21:32

"... reippaasti kertomaan..."

Näinhän yleensä. Olin varovaisempi kahdesta syystä:

Ajattelin ensin, että näin kuuluu täällä olla, kun eivät vakikävijät näytä tekevän asialle mitään. Tämä asenteeni kyllä korjaantui, kun paikallinen daami otti melutason puheeksi.

Toinen syy oli, kun näin Jaskan juttelemassa ennen settiään lippuluukun puoleisen oviaukon lähellä. Päättelin, että jos ei tuossa itse huomaa liiallista äänenvoimakkuutta, niin ikävä on mennä sanomaan. Pidän näissä tilanteissa parempana tanssijärjestäjän puuttumista asiaan, sillä silloin siinä on jo sekä asiakkaan että järjestäjän näkemys, eikä juttu ole vaarassa mennä juupas-eipäs -tasolle.

Kiva oli kuitenkin lukea Jaskan rakentava vastaus; ehkäpä kesällä saan tanssia hänen laulunsa mukaan. Ja olen minä ikuinen optimisti: ehkäpä Jaskalla olisikin se viime kesäinen Nelostien kokoonpano vaikkapa pienillä kesälavoilla. Kuka tietäisi?

Tosi ylellistä oli viime kesänä, kun Jaska ja silloinen Nelostie esiintyivät Aulavan pienehköllä ja samanaikaisten tangomarkkinoiden tyhjentämällä lavalla. Volyymit olivat juuri sopivat meille muutamalle tanssijalle eikä minun tarvinnut kantaa huolta, vaikka Jaskan veljenlapset juoksentelivat lavalla ja kaiuttimien lähelläkin. Silloin sain Jaskasta hyvän käsityksen kuten olin saanut Säänjärvellä joku viikko aikaisemmin.

Miksi aina volyymit? Jos musiikki on osaavaa, sympaattista ja monipuolista - ja jokaisen naistenrivin kanssa pärjää jos haluaa, niin mikäpä muu siinä jää olennaiseksi muuttujaksi? - Tietysti jossain haittaa fiilingin syntymistä liian myöhään oleva naistentunti, mutta olen yrittänyt ajatella, että ehkäpä lavan omistaja ei tarvitse niin paljon rahaa. (Nyt en puhu Ruusulinnasta; kaksi iltaa siellä ei riitä, että olisin varma, miten asia pitää järjestää.) Samoin liikaliukkaat lattiat (nyt en ...), joilla on jopa tapaturmariski- ehkäpä tätä pitäisikin nostaa enemmän esille.

Kirjoittajan avainsanat: äänenvoimakkuus, lapset

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu