TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Selkä ja tanssi (4711 2006-03-28 16:51)

Selkä ja tanssi

4711
2006-03-28 16:51

Tuosta Diedan kirjoituksesta tuli mieleen avata lista sitä varten, että ihmiset kertoisivat tanssin vaikutuksista selkävaivoihinsa.

Viikonloppuna luin Lauri Turkian kuolinilmoituksen ja olin surullinen. Hän oli meidän seudun paras kansanparantaja, eikä hänellä ollut oppilasta. Kahdesti hän neuvoi minut hoitamaan selkäni, eikä ole enää vuosiin tarvinnut kipuja kantaa.

Toisella kerralla ristiselkä oli sietämättömän kipeä. Hän selitti kivun johtuvan siitä, kun vasemman puolen pitkä selkälihas oli jumittunut ja veti lonkan vinoon. Hän rentoutti ja oikoi lihakset ja sanoi, että kipu kyllä jatkuu pari päivää, koska sen paraneminen vie aikansa, mutta selän jumitus oli vapautettu. Kysyin, uskaltaisinko tanssia illalla, kun olin menossa serkkujuhliin. Hän vastasi, että tanssiminen on parasta, mitä selälle voi antaa ja kehotti keikuttamaan lantiota sitä rennommin mitä enemmän kipu tuntui. Niin tein - tanssi aamuneljään, ja seuraavana päivänä kipua tuotti enemmän väsymys kuin selkä.

Olen usean ihmisen kuullut lausahtavan, kuten Dieda, ettei selkä ole ollut kipeä, kun on alkanut tanssia.

Kertokaa tiedoksi muillekin!

Päivi 2006-03-28 18:10 =>

Oma pakottava selkäkipuni jäi jo ennen tanssiharrastukseni varsinaista alkua (tai itse asiassa sen alkumetreillä) kiropraktikon pöydälle. Tanssiin asia liittyy sillä tavalla, että samalla lantioni epäsymmetrinen liikerata vapautui. Ilman tätä käsittelyä tanssiminen tuskin olisi tuntunut niin miellyttävältä ja mukavalta ja harrastus olisi ehkä saattanut jossain vaiheessa jäädä.

Mutta tanssiharrastuksen myötä olen saanut hieman uudenlaisen selkäkiusan. Joissain tilanteissa unohdan vartalon kannatuksen, selkäni pääsee notkolle ja se väsyy ja alkaa särkeä. Parhaan lääkkeen uskoisin olevan vatsalihasten vahvistamisen, erityisesti staattisen kannatuksen osalta (=syvät vatsalihakset), ja tietysti oman tanssiasentonsa tarkastamisen aika ajoin.

Syvien vatsalihasten hyvä kunto on myös kauniin ja sujuvan tanssin yksi tärkeimpiä edellytyksiä!

Syvien vatsalihasten vahvistaminen:

Jäkitys: Nojataan päinmakuulla kyynärvarsilla maahan ja nostetaan vartalo suoraksi varpaiden ja kyynärpäiden varassa. Älä roikota äläkä päästä peppua ylös! Voit halutessasi teputtaa jaloilla tai nostella jalkoja rauhallisesti vuorotellen. Älä luovuta! Jaksaa-jaksaa!!! Toistetaan. (Löytyi linkkikin: http://www.tukko.net/nettilehti/terveys.htm )

Pilates-pallo: Tasapainoilua pilates-pallon päällä istuen. (Tähänkin löytyi helposti kuvallisia ohjeita: http://www.bluefit.com/page1800.html )

Näillä konsteilla aktivoituvat ja vahvistuvat myös lantiopohjan lihakset, ja siitähän on iloa ja hyötyä elämän varrella, niin miehillä kuin naisillakin.

Tuulispää 2006-03-28 17:32 =>

Saman kokenut.

Muutama vuosi sitten en pystynyt hiihtämään perineistä ilman kipuja, mutta puskaradion kautta löytynyt Hyvinkääläinen jäsenkorjaaja teki minusta taas selkärankaisen. (Hän osaa muuten myös tanssia.) Kivut ovat pysyneet poissa, lantion virheasento korjautui ja hiihto sujuu kuin tanssi ja tanssi kuin hiihto. Helppoa ja vaivatonta ilman kipua ja tuskaa.

Toinen kansanparantaja, joka on erikoistunut suomen suurimalla Magneetti-hoitojen osaajana löytyy Mäntsälästä.

Jätän nimet sanomatta, kun mainostaa ei saa, mutta jos ketä kiinnostaa niin private-linjan kautta saa tietoja.

Ei yksin liikunta. Ei yksin venyttely, ergonomiset työasennot ja lepo, vaan kaikki yhdessä ovat auttaneet pitämään selkää kunnossa.

Stefanus 2006-03-28 17:54 =>

Itse kävelin selkä vääränä puoli vuotta ennen armeijaan menoa kesällä 69, jo pieni potku vaikkapa polulla juurakkoon aiheutti kovan kivun. Mutta pelastukseksi tuli kestävyysjuoksu, suunnistus ja hiihto. Se on pitänyt reilut kolmekymmentä vuotta kivut loitolla. Toivottavasti myös jatkossa, mutta kestävyysliikunnan voimaan uskon monissa asioissa. Miksikö kestävyysliikunnan voimaan, no juuri siksi, että hyvä verenkiertoelimistön kunto on kaiken a ja o.

Kikka 2006-03-28 18:47 =>

Monia, monia erilaisia liikuntamuotoja elämän mittaan kokeilleena olen täysin vakuuttunut siitä, että tanssia parempaa liikuntamuotoa ei minulle olekaan. Valuvikaisen selkärankani tukena olevat lihakset olen saanut tanssin avulla pysymään riittävän toimivina ja säästynyt takavuosien pitkiltä kipujaksoilta sekä sairauslomilta.

Monesti olenkin ihmetellyt, miksi työnantaja ei tanssiharrastusta mitenkään tue. Kuntosalikortteihin kyllä saa alennuksia...saliharjoittelu vaan ei ole ollenkaan sama kuin tanssi. Eheiii.

Kommentit: [Jora]

Terkkari1 2006-03-28 20:42 =>

Minulla on ilmeisesti voimakkaan yliliikkuvat nivelet (kaikkien lehdissä olevien testien mukaan) ja selkä aina kipeä, no siihen tottuu. Monia liikuntalajeja olen kokeillut ja vatsatanssi on ollut kait paras. Nyt vaikuttaa salsa oikein hyvältä, sillä siinä tulee käytettyä selkärangan molemmin puolin olevia pieniä lihaksia. Normaalitansseissa yritän pitää mielessä koko ajan tanssiasennon ja ryhdin, mutta valitettavasti aika moni mies pakottaa minut tanssimaan väärässä tanssiasennossa, eli pakottaa selkäni notkolle. Välillä yritän sitä itse vaivihkaa korjata, mutta toisinaan ei auta kuin sanoa asiasta. Ongelmahan on vain siis sylitansseissa. Eli tänne kirjoittavat miehet/palstaa lukevat niin muistakaa, että se miehen tanssiasento vaikuttaa suoraan naisen tanssiasentoon. Pari viikkoa sitten olin Nummisissa tanssimassa ja tanssikengät tietysti kotona.Pistin jalkaani lainatossut, jotka olivat jo valmiikisi hieman tahkealla lattialla todella hankalat tanssia. seurauksena polvikipu ja oikean lonkan kiputila, jota nyt parantelen (hiihtämällä ja töitä tekemällä..)

Eevu73 2006-03-28 21:36 =>

Itselläni tapahtui pari vuotta sitten työtapaturma, joka vei kunnon toimia ammatissani raskaan kaluston kuljettajana täyspäiväisesti. Sairastanut olen hyvinkin rankasti siitä asti, ja nyt olen viimeisen puoli vuotta onnistunut käymään aktiivisesti tanssimassa ja kuntouttamalla niin selän kuin vatsan lihaksia,alkanut voimaan erittäin hyvin aikaisempaan nähden. Mutta jos tanssissa tulee pidempi, esim. kahden viikon tauko, heijastuu se selän vointiin välittömästi ja kipulääkitys on välttämätön ja siitä liikkeelle lähtö on taasen urakka. Joten tanssi on elinehto oman kuntoni ylläpidon vuoksi, ja myös vastapaino välillä hyvinkin rankan vauvaperhevaiheen vastineeksi. Ortopedi on ollut erittäin tyytyväinen kuntoutumiseeni, mutta paluuta ammattiin ja ratin taakse en voi tehdä...tanssia turma ei onneksi vienyt...nyt voi sanoa että tanssi pelasti kuitenkin mielenterveyteni, ja myös kaikki te ihanat, jotka olen oppinut tuntemaan. Olette se voima, joka osaltaan vetää lattialle, vaikka valvoneena ja väsyneenäkin. Siitä Iso kiitos.

Avanaq 2006-03-29 8:48 =>

Selkä paukahti vuosikymmenten oireilujen jälkeen viime kesänä; välilevyjen rappeuma ja pullistum(i)a, ja näiden johdosta lopulta myös vasemman jalan hermotus meni hakoteille. Luonnollisesti myös jalan lihasmassa väheni, ja toisella puolella vastaavasti kasvoi - ja kieroon kasvoi myös mies. Oikeastaan näiden vaivojen johdosta aloinkin aktiivisesti tanssia, sillä entiset liikuntamuodot eivät enää onnistuneet.

Pian akuuttivaiheen jälkeen aloitin mm. lattareiden tanssimisen. Selän liikkuvuus varmaan parani, syvät vatsalihaksetkin saivat kyytiä, mutta haittaakin siitä joskus oli. Jos korsetti ei ollut kunnossa, selkä pääsi notkolle, ärsyyntyi ja oli kipeä seuraavat päivät. Muuten tanssiharrastuksen vaikutuksesta puoleen ja toiseen on hankala varmasti sanoa sitä tai tätä, koska vaikuttavia tekijöitä on niin paljon. Viime päivien runsas jivetys on tosin herättänyt pohkeen uuteen eloon, mutta samaan aikaan olen saanut siihen myös akupunktioita ja sähköä, joten on mahdoton sanoa, kumpi loppujen lopuksi auttanut enemmän.

Aito 2006-03-29 7:36 =>

"Kateellisena" luen noita teidän tekstejänne siitä kuinka tanssit tekee vain hyvää selälle. Voi kun itsellänikin olisi noin. Vaan eipä ole.

Selkäoireiluni johtuu selkärankareumaepäilystä ja sen oireista. Ranka on erittäin jäykkä ja liikkumaton ja alaselkäni on erittäin notko .Kiertoliikettä tai selän pyöristystä ei juuri tule. Selkäni väsyy tanssiessa koska joudun pitämään asentoa kontrolloimalla lihaksiani ja loppuillasta kyllä asento varmasti vääntyy jos vaikka mihin asentoihin kun lihakset väsähtää. Olen vielä aika pitkä, joten sekin tuo joitain ongelmia tanssiasennon suhteen. Polkkaa ja masurkkaa selkäni vielä kestää, saa nähdä kuinka kauan. Pahin tanssi on valitettavasti pitkän miehen kanssa sylitanssi, jos miehen asento ei ole vastaava kuin omani. Mutta taas toisaalta pitkän miehen kanssa sylitanssi on parasta mitä tiedän, joten enpä viitsi paljon siitä valittaa :)

Sen olen huomannut että ilman kuntosaliharjoittelua ei elämästäni tulisi mitään. Jos jää muutama päivä väliin, tulee selkä heti kipeämmäksi. Samoin kuin kestävyysurheilu (sauvakävely, kuntopyörä, polkupyörä, step-aerobic) on välttämätöntä mutta valitettavasti jalkateräni ovat tälläkin hetkellä niin hirveässä kunnossa että paljon jalkojen päällä tapahtuvaa liikuntaa ei parane tehdä. Vuosien saatossa on jäänyt niin hiihto kuin lenkkeilykin enemmässä määrin vain muistoihin, valitettavasti :( Heti huomasi kun kävin viikonloppuna sekä pe että la tanssimassa, että selkä paheni, samoin kuin varpaiden ja jalkaterien kivut.

Mutta lavoilla käymistä en kyllä lopeta. On sitä ennenkin käyty jalkaterät teipattuna tai selkä vahvasti lääkittynä tanssimassa. Liikunta ja varsinkin tanssi on ihanaa :)

H50 2006-03-29 15:40 =>

Näistä joistain vastailuista on käynytkin ilmi, kuinka tärkeätä on pitää selän ja vatsan lihaksisto kunnossa. Itselläni ei ole ollut selkävaivoja vuosiin johtuen aktiivisesta syvien vatsalihasten, kyljysten ja reisien (huom. etureidet vaikuttavat selkään erittäin paljon) huollosta ja venyttelyistä. Niitä syviä vatsalihaksia voi kokeilla vahvistaa menemällä selin makuulle ja asettamalla sääret tuolin istuinosalle (tällöin polviin tulee 90 asteen kulma). Siitä sitten kädet niskan taa ja päätä vaakatasossa kohottaen pinnistellään ja pysytään + toistetaan nostoja (ei leukaa kohti polvia, vaan nenää kohti taivasta). Liike on aika rasittava ja tuntuu vatsalihaksissa, mutta harjoittelemalla sekin helpottuu. Punnerruksessa ei siis käytetä jalkojen tuomaa helpotusta, kuten silloin, kun jalat ovat maassa.

Foksahti 2006-03-29 18:27 =>

Selkäni vaurioitui yli pari vuosikymmentä sitten kolarissa. Alkuun ei ollut ihmeempiä oireita kunnes jouduin tekemään raskaampia nostoja. Silloin nostot saattoivat jäädä puolitiehen ja taakka piti "pudottaa" ja yrittää hetken päästä uudelleen. Myös esim. luistellessa jalat saattoivat lähteä alta varoittamatta johtuen selkäoireista, milloin liu'uttua päin laitaa tai toisen henkilön kaataen.

Viisi vuotta tapaturman jälkeen kävin selkäekspertillä joka totesi selässä olevan välilevyvaurion ja vaihtoehdoiksi tuli "puukotus" jolla kivut lakkaisivat, mutta nikama jäisi jäykäksi. Toinen vaihtoehto oli kuntoutus, johon sain selän jumppaliikkeet, joita aloin omaehtoisesti toteuttamaan. Niillä ohjeolla kivun sainkin pois. Noin vuosi meni siihen että tottui tekemään niitä sännöllisesti, eikä vain silloin kun vaivat alkoivat uudelleen. Jumppaliikkeet vahvistavat selkärangan vieressä olevia lihaksia, jotka tukevat selkärankaa. Näissä liikkeissä on se hyvä puoli että niitä voi tehdä silloinkin kun selkä on kipeä, eli kuntoutuksen on voinut aloittaa aina oireiden ilmaannuttua.

Kun selkäni oli aikoinaan usein kipeänä, opin toiminaan niinsanotusti jäykistetyllä vartalolla, jolloin nostot ja muun toiminnot on voinut tehdä tuntematta suuremmin mitään kipuja, käyttäen pääosin jalkojen voimaa. Sittemmin huomasin suunnistuksen monipuolisen liikunnan jonka turvin saatoin jättää selkäjumpan pois (n.20v sitten) ja talvikausina hiihto ja kuntopiiri ovat pitäneet vaivat pääosin kurissa. Venyttelyä harjoitan suhteellisen säännöllisesti, jolla saan notkeuteni pysymään kohtuullisen hyvänä.

Varsinkin nyt kuluneena kevättalvena olen huomannut selkävaivojeni lisääntyneen johtuen aktiivisesta tanssiharrastuksestani. Perustanssin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, mutta noita uusia kuvioita opetellessa (harrastuksen mielekkyyden lisäämiseksi), selän tuntemukset ovat tulleet esille, johtuen noista selän kierto ja lantion keinuntaliikkeistä (joita olen aikaisemmin välttänyt) joita tanssissa joutuu käyttämään.

Eli ongelmakseni on tullut tuo jäykkä selkäni, joten täytyy kai taas aloittaa uudelleen nuo selkäjumppaliikkeet ja mukauttaa lihaksia, jotta selän saisi kestämään nuo "uudet liikeradat". Olen huomannut tanssin tuovan jäntevyyttä selkä- ja vatsalihaksiini (ja nyt myös jalkalihaksiin) Tanssin myötä energisyyteni on lisääntynyt huomattavasti. ;) Saapa nähdä mikä tuo aktiiviharrastukseni ensi kesänä on?

Maria_ 2006-03-29 22:00 =>

Vaikka nuori olenkin, onnistuin ennen aktiivisen tanssiharrastamisen aloittamista saamaan itseni asentoihin, joissa selkä jumittui ja kipeytyi. Nukkuessa tätä sattui joskus useinkin. Pahinta kaikesta oli kuitenkin imurointi: imurissa on minun pituiselleni aivan liian lyhyt varsi, ja jo yhden huoneen imuroinnin jälkeen selkää vihloi.

Kun syksyllä sitten tanssimiseni muuttui säännölliseksi, huomasin parin kuukauden aktiiviharrastamisen jälkeen selkäkipujen kadonneen. Nykyään imurointikin sujuu lähes tanssin lailla - ellei vain tuo siivouskomeron oven avaaminen olisi niin tuskastuttavan työlästä...

Kirjoittajan avainsanat: lihakset

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu