TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Turvakoti Aurassa (Pilke 2006-01-08 13:46)

Kouluttamisesta

Nanna
2006-01-10 16:43

Mietiskelin tuossa hetken asiaa... Olen aloittamassa pian valmentajan urani ja kirjoitus pani miettimään, mitä minä voisin valmentajana tehdä toisin, jotta kaikki nauttisivat tanssista ja saisivat säilyttää itsetuntonsa.

Ja yhden ystäväni kanssa juttelinkin tästä. Olen tässä pian parin vuoden sisään tavannut monia miehiä, jotka harrastavat musiikin laskemista. On ihan yhtä epämukavaa niin kurssilla, kuin tansseissa, jos toinen alkaa laskea rytmiä MINULLE. Kurssilla se vielä kuittaantuu sillä, että uskon hänen laskevan itselleen. Itseasissa: Miksi mies laskisi naiselle rytmiä? Jos hän osaa viedä, täysin tanssimatonkin nainen pysyy rytmissä. Tämä on todistettu usein. Johtopäätös: Mies, joka laskee naiselle rytmiä, laskee sitä oikeasti itselleen ja surkea viejä.

Varmuuden vuoksi meillä ei siis lasketa. Käytämme Henkan ja Joannan opettamaa metodia ja laulamme.

Itseäni on usein harmittanut, että vaikka olen kysynyt itseäni paaaljon paremmilta miehiltä mielipidettä tansseissa, he ovat vain hymyilleet ja sanoneet sen olleen hauskaa. Olisi kiva tietää mitä he ajattelivat...

Mutta vaadin, että kommentoiva mies osaa itse asiansa tai olen kysynyt hänen mielipidettään! Ja tulee muuten takaisin, jos ei osaa... Reilu meiniki: Jos hän kommentoi minua, minäkin saan kommentoida häntä. Joillakin ihmisillä on pakkomielteinen tapa yrittää muuttaa toisia ja antaa sitä palautettaan. Jopa valmentajille takaisin. Olimme kerran apuvalmentajina alkeisryhmän tunnilla ja annoimme palautetta. Miesvalmentaja sai kurssilaiselta kommentin: Sun vienti on vähän löysä! Tällä herralla ei todellakaan ole löysä vienti vaan herkkä ja tunnokas. No, naisellekin selvisi, että tanssi on tanssia ja kahvin jauhanta on eri asia... :D

Kurssillamme siis kehotetaan kysymään toisen mielipidettä, ei suoraan antamaan palautetta.

Mitä tuohon tanssi-iltaan tulee. Älä Jansku ota niin vakavasti: Näytä sille! Miehet, jotka ovat omilta taidoiltaan niin hyviä, että voisivat kommentoida naisen taitoja, eivät näin tee. Satun melko hyvin tuntemaan näistä jokaisen paikalla olleen ja he kaikki ovat tanssijoina nöyriä. Ja sitä kehittyminen vaatii, siksi he ovat tulleet hyviksi. Mies, joka sanoo naiselle noin, ei ole nöyrä. Muistan, kun ensimmäisen kerran kiinnitin Janskuun huomion ja hän on kehittynyt hurjan nopeasti. Siispä samalla mallilla jatkaen tuo mies ei pian enää tahdo tanssia Janskun kanssa siksi, että kokee itsensä huonoksi rinnallasi.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu