TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
No jopas... (Pilke 2005-11-06 9:45)

Mustasukkaisuudesta ja parisuhteesta

Tapani
2005-11-07 20:52

Ulkopuoliset suhteet ovat vain oireilua ja merkki parisuhteen jonkinlaisesta toimimattomuudesta.

Minusta on surullista että sinänsä fiksut ihmiset ovat kykenemättömiä myöntämään tai käsittämään, että muut ihmiset voisivat olla erilaisia kuin he. Osalle tässä keskustelussa tuottaa vaikeuksia ymmärtää että joillakin voi tosiaankin olla sivusuhteita ilman että se tuottaa suuria ongelmia ja toiselle osapuolelle taas tuottaa vaikeuksia se että ihminen voi sekä rakastaa että olla mustasukkainen.

Nämä ihmisten mielipiteet eivät usein ole mitään turhaa sanahelinää vaan viisaita ajatuksia jotka ovat syntyneet runsaan elämänkokemuksen ja pitkän ajan hedelmänä. Valitettavasti kuitenkin juuri sen vuoksi, että oppirahat ovat olleet kalliit ja ihminen aivan oikein pitää itseään älykkäänä ja kokeneena häneltä unohtuu se, että ihmiselon kirjo on paljon laajempi kuin hänen omat enimmäkseen häntä itseään koskevat kokemuksensa. Muilla ihmisillä on erilaisia kokemuksia ja ne ovat myös arvokkaita ja se, että ne ovat erilaisia eivät tarkoita että se toinen on väärässä ja että on vain ajan kysymys kunnes toinenkin huomaa sen niinkuin tämä kokenut ihminen itsekin huomasi.

Otetaan esimerkiksi kuvitteellinen henkilö Jaakko. Jaakko on vanha, viisas ja kokenut. Nuorena Jaakko kuvitteli, että hänestä tulisi presidentti mutta eipä vain tullutkaan. Siispä Jaakko neuvoo nuorta poikaa Penttiä, joka myös luulee että hänestä tulee presidentti: "Ei sinusta tule koskaan presidenttiä. Minä tiedän tämän, koska itse luulin aikoinaan samaa. Olin väärässä, ja niinpä myös sinä olet väärässä."

Te kaikki näette mikä vika Jaakon päättelyssä on. Presidentiksi pääseminen on toki harvinaista eikä Jaakolle eikä kenellekään Jaakon tuntemalle ihmiselle niin käynyt, mutta silti sitä tapahtuu. Ehkä Pentistä ei tule koskaan presidenttiä mutta sitä Jaakko ei tiedä. Hän vain luulee tietävänsä koska hänellä on asiasta kokemusta. Vanhan ja viisaan ihmisen kokemus on arvokasta, mutta Jaakko ei ole ainoa jolla sitä on. Myös Tiinalla, josta oikeasti tuli presidentti, on kokemusta, ja tässä tapauksessa hänen kokemuksensa on pätevämpää kuin Jaakon.

Jos tekee mieli yleistää oma kokemuksensa koskemaan muita ihmisiä kannattaa ajatella:"Loinko minä ihmisen omaksi kuvakseni?" Jos vastaus on ei, niin kannattaa harkita sitä vaihtoehtoa, että toinen ihminen on erilainen.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu