TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kaksi mieleisintäsi hidasta valssia (Ami 2005-10-19 18:41)

Kaksi mieleisintäsi hidasta valssia

Ami
2005-10-19 18:41

Minusta tanssi-illan huipennus on aina hitaat valssit. Kappaleillakin on kuitenkin suuri merkitys kuin myös sillä, että ne soitetaan oikeassa tempossa.

On varmaan vaikeaa löytää kaksi mieleisintä hidasta valssia, mutta jos täytyisi valita vain kaksi, niin minulle ne olisivat: Anniversary song ja Yö kerran unhoa annoit.

Löytänetkö mieleisesi seuraavista: Akselin ja Elinan häävalssi, Alla venäläisen kuun, Aron lempeä, Auringosta aurinkoon, Ballaadi Olavin linnasta, En katso taaksepäin, Haaveiden maa, Harmaat silmät, Hiljainen kitara, Ikimuistettava rakkaus, Kaksi vanhaa tukkijätkää, Kaunis hän on, Kevät valssi, Koskaan et muuttua saa, Kun aika on, Kun saapuu yö, Kuolleet tunteet, Kuun silta, Käyn uudelleen eiliseen, Laulut kun kuolevat, Lemmen seitsemäs taivas, Lennä mun lempeni laulu, Lumous, Lähtöhetki, Mentyä lumen ja roudan, Minä rakstan sua, Muistathan syyskuun, Muistatko metsätien, Muistatko Monrepos´n, Muistojeni pohjola, Muistot kerran kuolleet, Mun sydämeni tänne jää, Niin onnelinen oon, Nuotio tunnelmaa, Oot lähelläin, Partisaani valssi, Pois lähtee maailmain, Puhu rakkaudesta hiljaa, Ramoona, Ruusujen aikaan, Seitsemän päivää, Sieluni soitto, Sua vain hellien, Sulle kauneinmat lauluni laulan, Sydämein niin haluaa, Sydän rakastaa, Sä muistko metsätien, Tien selvemmin nään, Tiet, Tule syyskuu, Unohtumaton yö, Viimeinen valssi, Voitko anteeksi antaa, Yli tuhannen virran, Yö kerran unhoa annoit, Äideistä parhaimman sain.

Adios Amigo, Anniversary song, Dancing on a cloud, Edelwais, Hell Have To Go, I Won´t Comeis Not My Home, I Won´t Forget You, Les bicyclettes de belsize, Losing Your Love, Missed Me, Nostalgia, Plaisir d´amour, Sag beim ABschied leise Servus, Santa Lucia, Tennesse Walz, This nearly was mine.

Jerryjee 2005-10-19 18:51 =>

Vilkaisematta edes sun listaa niin omani ovat:

- Kun aika on

- Läpi tuhannen virran (oliks se ton niminen, Finkut?)

Kuinka monta kertaa olen lavalla ajatellut että kappale soi eikä HÄN ole kanssani niitä tanssimassa...

Sitten on pakko "kunniamainita" tää Anne Mattilan keikoillaan laulama englanninkielinen hidas valssi jossa on semmosia hidastus- ja tunnelmakohtia. Sitä olen muutaman kerran päässyt hyvän vietävän kanssa menemään jolloin voi saavuttaa sen "liitävän" askeleen.

Nimimuisti on huono, mitä kappaleiden oikeisiin nimiin tulee...

Manjaana 2005-10-19 19:24 =>

Valkoakaasiat ja Alla venäläisen kuun.

Tintti 2005-10-19 19:43 =>

Ehdoton ykkönen minullakin 'Kun aika on' .

Kakkoshyvä on 'Sydän rakastaa' minkä moni on kuitenkin sanonut olevan aikas vaikea tanssittavaksi.

Kuopus 2005-10-19 20:29 =>

Listasta löysin lähes kaksikymmentä todella upeaa kappaletta, kuitenkin kaksi piti valita niin.
Kun aika on. Lähtöhetki...............

Senior 2005-10-19 21:15 =>

'Ulkomaisista', myös suomalaisten soittamana 'Kuun siltaa' = 'Moon River' ja 'Edelweiss' oikeaan tempoon soitettuna. Esim. Mantovani soittaa ne ihanasti.

Joskus näitä jopa pääsee tanssimaankin.

Tutti Frutti 2005-10-19 21:53 =>

Viimeinen valssi on hyvin esitettynä yksi hienoimmista.

Pilke 2005-10-19 22:04 =>

Vaikeeta... täähän on vähän semmonen fiilis juttu....mut,mut, sanoisin ett 1/Nousee päivä, laskee päivä ja sitten 2/ Kun aika on; ainakin Pentti Hietasen laulamana tulee kuunneltuu tosi lujalla autossa.

Tinke 2005-10-19 22:30 =>

Mun sydämeni tänne jää ja Käyn uudelleen eiliseen. Tässä olisi minun suosikkini

Maple 2005-10-19 23:05 =>

Kaikki hitaat valssit on todella kauniita ja monestikin niitä tanssiessa tulee haikea olo. Mutta jos kaksi hidasta valssia pitää valita, niin valitsen: Tien selvemmin nään ja Yli tuhannen virran. Siltikin noistakin kahdesta tuo Yli tuhannen virran Finkkujen esittämänä on ehdottomasti paras. Mutta on sitä hidasta valssia aina yhtä ihanaa tanssia, vaikka kappale oisi mikä tahansa. =)

Joe 2005-10-20 9:12 =>

Kaikki hitaat valssit ovat hyviä kunhan ovat niitä "todella" hitaita. Joskus niitä soitetaan vain liian nopeasti. Onko Amin listassa kaikki kappaleet hidasta valssia?

Ikiihana Akselin ja Elinan häävalssi ja toisena Haaveiden maa

Kommentit: [Walker]

Jame 2005-10-20 9:48 =>

Hei.

Useimpia noista voisin minäkin pitää suosikkina, mutta nouskoon ylitse muiden Sydän rakastaa ja Kun aika on. Tätä jälkimmäistä olen hyräillyt tuhannet kerrat sen jälkeen, kun näin elokuvan joskus -60/-70 luvun taitteessa. Elokuvan jälkeen istuin syksyisessä pimeydessä opiskelija-asuntoni pihan pihakeinussa ja kertasin elokuvan kulkua, ja sitä miten silloinen yleisö eli elokuvan tapahtumien mukana. Ajatelkaa, noin 35v sitten. "What a wonderful life."

"Syysunelmin" tervehtii Jame

Vanhus 2005-10-20 10:16 =>

Channel Fourin Sieluni Soitto on yksi kauneimpia hitaita valsseja mm. Väliaikaisen esittämänä "karvat nousevat pystyyn", ja toinen ehdoton suosikkini on Matin ja Tepon Lähtöhetki..... Hitaat valssit ovat illan kohokohta ja varsinkin jos pääsee tanssimaan sellaisen kanssa jonka askeleet sattuvat omiin askeliin....IHANAA. Odotan jo viikonlopun hitaita....

Eal 2005-10-20 11:06 =>

Adios Amigo (Vikingarna) ja Tennessee Walz (pitänee kysyä Virrakselta se esittäjä)

"Charterdriver" 2005-10-20 11:27 =>

Fiilareilla ja "soittokunnan" ammattitaidolla on suuri merkitys ainakin minulle ja tietenkin myös kavaljeerilla. Jonkun kanssa maistuu toinen hyvältä ja jonkun kanssa taas toinen. Paljolti riippuu henkilö- ja askel"kemioista". Tällä hetkellä ja näillä fiilareilla parhailta maistuvat, Moon River(Helmi/Tanssin Huumaa), En katso taaksepäin(Tarja Lunnas), Niin onnellinen oon(Tarja Lunnas), Sieluni soitto(Väliaikainen/Channel Four), Mun sydämeni tänne jää(Kari Tapio), Sulle kauneimmat lauluni laulan(Useampi), Muistatko metsätien(Useampi).

Veerushka 2005-10-20 12:53 =>

Viimeinen valssi (siis tämä esim.Kari Tapion esittämä, joka alkaa sanoilla "EN elämältä pyydä mitään..."), Mun sydämeni tänne jää, Nuotiotunnelma. Nyt tuli kolme, mutta mitään noistä ei voi jättää pois...

Ahool 2005-10-20 12:55 =>

Tennesee walz , vaikka ainoastaan Tommy´s on soittanut sitä muutaman kerran keikoillaan ja on sattunut hyvä tanssituttu pariksi.

Finlanders esittää Stanley Myersin sävellyksen Cavatina,kitaristi Timo Pelander herkistelee hienosti. Toivottavasti lauantaina Lapuan Latosaaressa pääsee tunteilemaan ja keinumaan.

Lattarella 2005-10-20 13:16 =>

FBI-Beatin Jere laulaa uskomattoman ihanalla tummalla äänellä hitaan valssin 'Tässä oon', se menköön suosikiksi. Samaten Mäkeläisen 'Hiljainen kitara', joka saa lähes verenkierron pysähtymään rauhallisuudellaan.

Kiki 2005-10-20 13:29 =>

Ihan ehdottomat suosikkini ovat mielessä ilman tuota listaakin: "koskaan et muuttua saa" ja "mun sydämeni tänne jää"...kolmannenkin sanon kiusallani ja se on "tässä oon"....

Palomita 2005-10-20 14:14 =>

Kaikkein mieluisimpia ei löytynyt listalta, vaikka siellä monta miellyttävää olikin. Parhaat kuitenkin Nature Boy ja Sunrise Sunset (nousee päivä laskee päivä)

Jarata 2005-10-20 15:32 =>

Hidas valssi on yksi lemppareistani, ja vaikka en aina tanssimaan pääse, tykkään vain kuunnellakin. Suosikkeihini noista listalla olevista sanoisin kuuluvan Kaunis on hän ja Yli tuhannen virran.

Pietu 2005-10-20 15:48 =>

Listan hienoimmat hitaat valssin lienevät SULLE KAUNEIMMAT LAULUNI LAULAN ja POIS LÄHTEE MAAILMAIN. Kappale MINÄ RAKASTAN SUA lienee aivan normaali valssi eikä kappaleet HILJAINEN KITARA ja PUHU RAKKAUDESTA HILJAA jos kappaleella tarkoitetaan FREDIN PUHU HILJAA RAKKAUDESTA ole hitaita valsseja. Tanssiterveisin Pietu.

Veerushka 2005-10-20 15:59 =>

Vielä on pakko mainita yksi aivan ihana hidas valssi,jota harvemmin tosin olen lavalla kuullut ja vielä harvemmin päässyt tanssimaan: Tanssiorkesteri Sykkeen Saanhan sut jäämään!!!

Mujeril 2005-10-20 16:17 =>

Ehdottomasti listaa vilkaisematta: Kun aika on

Toisen ihanan hitaan valssin nimeä en tiedä, siinä lauletaan joutsenista ainakin jossain kohtaa.. Ainakin Tarja Lunnas laulaa sen.. ei kerta kaikkiaan tule nimeä mieleen eikä sanojakaan, mutta kun se kappale tulee, kertosäkeen mukana pystyn laulamaan, kummallista..

Leppee Kännilakki 2005-10-20 16:23 =>

Puhu hiljaa rakkaudesta ei ole valssi, liekö sitten puhu rakkaudesta hiljaa sellainen :). Sen sijaan edellisen kanssa samassa elokuvassa on erittäin kaunis hidas valssi "The Godfather waltz". Liekö Ami sotkenut tähän?

Yö kerran unhoa annoit? Soitetaan kyllä orkesterista riippuen usealla eri tavalla, mutta en ole kuullut sitä sentään omasta mielestäni hitaana. Oikein kaunis silti.

Hidas valssi on parasta nimenomaan tarpeeksi hitaana soitettuna. Nopeuttaminen tekee niistä ehkä helpompia tanssia, ja ainakin viime kesänä kuulin melko usein kohtuullisen nopeita hitaita valsseja. Joskus palstalla jopa huomasin purnattavan orkesterista, jolla valssit olivat "oikeita" hitaita.

Sasse 2005-10-20 16:36 =>

Listalta valitsen Lähtöhetken, muuten kaksi suosikkiani ovat Tänään ruusut nää kukkii vain sulle (Kari Tapio) sekä Mulla ikävä sua on (T.T. Purontaka).

Lattarella 2005-10-20 16:42 =>

Pietu, HILJAINEN KITARA on kyllä niin tosissaan hidas valssi, ettei varmaan jää epäselväksi...

Pietu 2005-10-20 16:52 =>

Parahin Lattarella. Saattaapa ollakin. Vaikeutena on vaan se kun saman nimisiä kappaleita voi löytyä useita eikä tiedä mitä näistä tarkoitetaan.

Suke 2005-10-20 17:14 =>

Ensinnäkin Pietulle :Hiljainen kitara Mikko Mäkeläisen versiona on tosi kaunis hidas valssi ja mielestäni hänen paras levynsä. Sovittaja on onnistunut mainiosti.

Omia suosikkeja on moooonta, mutta ehkä Theme from Papillon Manuelin versiona on ulkolaisista ykkönen ja Markku Aron Niin onnellinen oon kotimaisista. On vielä yksi levy, joka soi tiuhaan soittimessani, mutta se julkistetaan ensi vuoden Kunkkukisassa huhtikuussa.

Appu 2005-10-20 17:28 =>

Äkkiseltään parhaat;Kun aika on ja Haaveiden maa..

Kastanja 2005-10-20 18:07 =>

Laulut kun kuolevat Eija Kantolan esittämänä on suosikkini. Kakkosena ehkä Tomi Markkolan lähtöhetki.

Candice 2005-10-20 20:14 =>

Listassa oli monia hyviä (monien puhkisoitettujen lisäksi) mutta..

Ihan ykkös biisi tällä hetkellä on "Tien selvemmin nään" (Anna Eriksson esittänyt suomen kielisen version mm.) ja hyvänä kakkosena on "Mun sydämeni tänne jää" (mieluiten Katri-Helenan tulkitsemana) ja kolmantena on "Prinsessa" (Matti Korkialan levyltä löytyy)

Stefanus 2005-10-20 20:35 =>

Laitetaan tähän Tarja Lunnaksen esittämä Haaveiden maa ja Kari Tapion Viimeinen valssi. Mutta erittäin vaikeahan näitä on järjestykseen laittaa.

Jonna 2005-10-20 20:58 =>

Akselin ja Elinan häävalssi sekä Candicen kanssa sama suosikki: Anna Eriksson: "Tien selvemmin nään", orig. "You Light Up My Life". Olen kerran kuullut Sävel- tai Iskelmäradiosta tämän ihanuuden englanniksi, mutten muista, kenen esittämänä.

Hippunen 2005-10-20 22:09 =>

Saanhan sut jäämään (Syke) ja toiseksi Tomi Markkolan Lähtöhetki.

Koska kaksi piti valita niin Haaveiden maa ja moni muukin hyvä jääpi tästä miun listalta pois.

Suzanne 2005-10-20 23:20 =>

Ykkönen oli helppo valinta - Haaveiden maa. Toisen valinnassa meni hieman kauemmin aikaa, mutta vaaka kallistui Akselin ja Elinan häävalssiin.

Caramia 2005-10-20 23:22 =>

Jonna hei, se on Leann Rimesin laulama biisi ja oikeesti ihan valtavan kaunis. Harmi ettei sitä lavoilla kuule.Mutta muuten lemppareitani on Moon river ja Lumous.

Julia 2005-10-21 0:19 =>

Kun hidas valssi alkaa kuulua, toivon vain pääseväni tanssimaan sen - hitaana valssina. Ei ole väliä mikä se on, onko hitaampi vai nopeampi.

Valintatilanteessa ne ovat On syömmesi jäätä, Reijo Taipaleen esittämänä ja kun hänet nykyisin harvoin enää kohtaa, niin Matti-Sakari PNP:stä esittää sen todella hyvin ja toinen on Yli tuhannen virran.

Marlen 2005-10-21 6:35 =>

Haaveiden maa on aivan ihana. En katso taaksepäin samoin. Upeita hitaita valsseja on paljon, mutta kun vain kaksi sai mainita.

Sarsa 2005-10-21 8:21 =>

Finkkujen Yli tuhannen virran on jo pitkään ollut se aivan ehdoton suosikki. Ei listalta löytyvistä olen tykästynyt Arja Havakan esittämään Suudelmavalssiin. Sais luvan olla muidenkin ohjelmistossa. Sanat saavat mielen herkistymään.

Muutenkin olen viime aikoina havainnut olevani yhä enemmän heikkona hitaisiin valsseihin. Ja nimenomaan ihanan fiilistellen sopivassa tanssiseurassa nautittuna, nam ! Erityiskiitoksen ansaitsee mm. pari viikkoa sitten Finkku-iltana Ruusulinnassa ollut herra, jonka kanssa olimme lähes sanattomia tanssin jälkeen, vau ! Jo alkuillasta julistimme yhteisen tanssituokion illan parhaaksi. Siihen tunnelmaan pääsee vain harvojen kanssa, kiitos ;-)

Mujeril 2005-10-21 10:50 =>

Nyt kun täällä ihmiset juttelevat hitaasta valssista, lienee paikallaan esittää kysymys joka vaivaa mieltäni:mistä kappaleesta on kyse? Sanat menevät kertosäkeessä kutakuinkin näin:

"Viivytä lähtöäs, oon niin levoton ....,päättyä tänään Kyyneleet tippuvat sun sinisilmistäis ..........."

Apuanne kaivataan!

Kommentit: [Vesku]

Veerushka 2005-10-21 11:05 =>

Mujeril 2005-10-21 10:50 . Nyt kun täällä ihmiset juttelevat hitaasta valssista, lienee paikallaan esittää kysymys joka vaivaa mieltäni:mistä kappaleesta on kyse? Sanat menevät kertosäkeessä kutakuinkin näin:

"Viivytä lähtöäs, oon niin levoton ....,päättyä tänään Kyyneleet tippuvat sun sinisilmistäis ..........."

Apuanne kaivataan!

****************************** Valssi on nimeltään Lähtöhetki, jonka esittävät ainakin Tomi Markkola sekä Matti ja Teppo (mielestäni kappale on parempi Tomi Markkolan esittämänä).

Kommentit: [Hippunen]

Tintti 2005-10-21 10:59 =>

Ainakin Matin ja Tepon kappale mutta nimeä en muista...

Averell 2005-10-21 12:24 =>

"Hiljainen kitara" jo 60-luvulta teini-iästä saakka. Ahaa-elämys tansseissa myöhemmin kun huomasin sen olevankin valssin.

Toinen on "Come September" (ei Tule syyskuu).

Kakara 2005-10-21 19:42 =>

Topi Sorsakosken tulkitsema Alla venäläisen kuun on numero uno.

Aarre 2005-10-21 22:25 =>

Vaikea on tosiaankin valita hitaista valsseista ne kaksi mieleisintä, kun kaikki ovat mieleisiä.

Ensimmäisinä mieleisimmistä tulevat mieleen Are You Lonesome Tonight ja Sä Muistatko Metsätien.

Aino 2005-10-21 23:25 =>

Täällä jo useasti mainitut Lähtöhetki, Kun aika on, Hiljainen kitara, Mun sydämeni tänne jää...

Lisäksi Neljänsuora soitti Kesäillan valssissa aikoinaan upean biisin, Vaikka kuinka kauan toisistamme! Hrr, kylmät väreet..;)

Tosin, monet näistä kappaleista ovat ihania kuunnella (tietysti myös tanssia), mutta minulle suuri osa nautintoa on juuri se sävelkulku, ei itse tanssittavuus.

Mieluummin tanssimaan kuin lenkille 2005-10-22 10:39 =>

Vaya con Dios

Kristoffer 2005-10-22 11:47 =>

Eri ikävaiheissa suosikkikappaleet vaihtuvat: joskus jokin kappale on vaikuttanut voimakkaasti, myöhemmin sen tenho on laimentunut, tai päinvastoin. Mutta Eija Kantolan esittämä ”Sulle kauneimmat lauluni laulan” on itseäni herkistänyt jo pitemmän ajan. Paitsi että melodia on iloisen haikea, myös sanat herkkävivahteisesti palvelevat kappaleen sävelkulkua. Haikeutta siinä mielessä, että laulun laulaja – siis laulussa on laulaja – muistelee armastaan akkunan ulkopuolella. Ja iloisuutta siinä, että laulua on suotu kuulevan ”säde vain auringon, kun se välkkehensä loi kukkasiin”.

Säde auringon johdattaa toisen sangen upean hitaan valssin äärelle, josta ei tällä forumilla ole vielä mainintaa (mahdollisesti siitä johtuen, että sitä ei ehkä ole koskaan soitettu tanssilavoilla). Kappaleella on hempeitä mieleyhtymiä herättävä nimi: The sweetheart tree; ja sen on säveltänyt amerikkalainen Henry Mancini (on muuten sama heppu, joka sävelsi jokaisen tunteman Pink Pantherin tunnusmelodian). Jos kappaleen nimi näppäilee jonkun puuhun nojaavan ihmisen sydämen kieliä, niin kuulisittepa itse sävelmän. Siinä, jos missä, melodia soljuu kauniisti; sanoisinko, että liitää kuin albatrossi tyynen meren yllä lenseän lounatuulen siivittämänä.

Nämä kaksi kaunista hidasta valssia, joissa – voisi kuvitella – laulun laulaja haaveillen nojaa selkänsä ”sydänkäpysen” puuhun, ja katselee armaansa ikkunaan, antaa ei yksistään väkevän tunnelman, vaan myös mahdollisuuden tanssin välityksellä tavoittaa jotain yhteistä kokemusta.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu