TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssiterveiset Oslosta (Aamukaffella 2005-10-12 1:32)

Tanssiterveiset Oslosta

Aamukaffella
2005-10-12 1:32

Tanssiterveiset Oslosta teille, jotka tunnistavat nimimerkin takaa. Ja muillekin. Ei ole saatavilla kaikkien tanssituttujen yhteystietoja, jospa tätä kautta tavottaisi...
Olen yrittänyt ylpeänä edustaa Suomen tanssikansaa täällä vieraalla maalla. Kesällä olin mukana parilla swing-leirillä tietääkseni ainoana ulkomaalaisena osallistujana. Lisäksi olen liittynyt Oslo Tango Clubiin ja Bårdar Swing Clubiin, joissa käyn viikoittain harjoituksissa.
Paikalliset ovat yleensä kovin kiinnostuneita tanssikultturistamme. Yllättävän moni tietää, että Suomessa tanssitaan tangoa. Tosin kellään ei ole käsitystä, miltä suomalainen tango näyttää. Olen sitten yrittänyt havainnollistaa... :) Ja jopa antanut pyynnöstä tangomusiikkia kuunneltavaksi. Samoin muutama norjalainen mies osaa nykyään fuskun perusteita. Ei kannata yllättyä, jos eksyy tännepäin.
Olen myös kertonut tanssilavoista. Naistenrivistä ja valosta katossa, joka kertoo kumman sukupuolen on vuoro hakea. Tälle nauretaan kovasti täällä. Pitävät systeemiä melko omituisena ja vanhanaikaisena.
Muutama havainto... Suomen tanssikultturi on mielestäni erittäin rikasta. Täältä on vaikea löytää tanssiparia, joka osaisi useampaa kuin paria tanssilajia. Edes perusteita. Swingtanssijat ovat swingtanssijoita ja käyvät omissa tanssi-illoissaan. Argentiinalaisen tangon taitajat omissa klubeissaan jne. Aika harmittavaa mielestäni. Kova ikävä on Suomen lavoille takaisin.
Täkäläisille tuntuu tuottavan hankaluuksia tanssia lähellä tanssiparia. Pitävät usein naista käsivarren mitan päässä itsestään. Kun sitten kurssilla yritetään opettaa kuviota, joka edellyttää vartalokontaktia, tuottaa se monille vaikeuksia. (Tai jospa olen tulkinnut väärin... Ehkeivät oikeasti halua minun näköistä naista lähelleen :) Mielestäni suomalaisille lavatanssijoille on usein eritäin luontevaa tanssia lähellä toisiaan tarkoittamatta mitään eritystä. Onnistuin saamaan jopa yhden miehen närkästymään kovasti, kun vanhasta tottumuksesta asettauduin sylitanssioteeseen. Hupsista. Ei nämä ymmärrä meidän tanssinautinnoista...
Seuraavana olisi tarkoitus opetella täkäläistä folkeswingiä. Ihan kivan tuntuinen tanssi. Jospa siitä saisi omaan tanssiinsa jotain mukavaa Suomeen tuotavaksi.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu