TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Musikaalisuus, rytmitaju ja tanssitaito (Satunnainen tanssija 2005-10-04 19:38)

Fraasit ja musiikintulkinta

Tutti Frutti
2005-10-06 18:18

Nyt en oikein ymmärrä sinua, Päivi. Kirjoitit itse tuossa aiemmassa keskustelussa, että fraseeraus tarkoittaa lyhyesti sitä, että huomioidaan musiikin fraasien vaihdokset. Enkös minä puhunut ihan samasta asiasta? Ellen, niin kertoisitko, miten tanssijat sitten huomioivat nämä fraasien vaihdokset?

Lisäksi nimimerkki Tango kirjoitti näin: Fraseeraus on käsittääkseni musiikin tulkintaa siten, että sovitetaan jokin tanssikoreografia musiikissa olevaan jaksoon eli fraasiin.

Walker määritteli [ihan oikein] fraasin jaksoksi, jonka lopussa solisti vetää henkeä. Huomautti sitten vielä, että tanssinohjaajat tuntuvat jakavan samoja kappaleita eri tavalla [näihin jaksoihin eli fraaseihin]. Näin tekevät joskus myös muusikot.

Minä puhuin mielestäni yllä ihan samasta asiasta kuin sinä, Tango ja Walker :) Ainoa ero muusikon ja tanssijan fraasin välillä näyttää minusta olevan se, että muusikolle fraasi on yksi, tavallisesti kahden tai neljän tahdin mittainen säe, ei useamman säkeen muodostama kokonaisuus (niille on omia nimiä, mutta minä käytin yksinkertaisuuden vuoksi käsitettä säeryhmä).

Kirjoittajan avainsanat: fraasi, fraseeraus, musiikin tulkinta

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu