TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Oletko käynyt Aaltosten kurssilla ? (Mieluummin tanssimaan kuin lenkille 2005-09-20 15:18)

Valikoinnista ja tasoista

Drago
2005-09-22 11:29

Tosiaan tuota valikointia tanssikursseilla esiintyy, mutta se ei ole opettajien vika. Itse pyrin välttämään valikointia, eli jos parinvaihto on sujuvaa, niin kierrän ringissä kiltisti kuten muutkin. Ärsyttäväksi homma käy jos joku toistuvasti sotkee vaihdot tahallaan valikoinnilla. Jokainen kurssilla olija on kumminkin maksanut kurssistaan yhtä paljon ja haluaa siitä siis myös hyötyä itselleen. Valikoitsijat keskittyvät yleensä itsekkäästi itseensä ja siihen että juuri HE saavat kurssista itselleen suurimman hyödyn, viis muista. Silloin saattaa käydä niin, että joku joutuu seisomaan useamman vaihdon ajan, varsinkin jos ei osaa olla sopivasti röyhkeä ja pitää puoliaan vaihdoissa.

Tasoista minun on kumminkin pakko sanoa seuraavaa.. Tasot ovat hyvä ja tärkeä asia. On totta, että naisen tärkein taito on seuraamisen taito.. sitä tosiaan on hyvä harjoitella myös kokemattomampien herrojen kanssa. Mutta mutta, tätä taitoa pääsee kokemattomien herrojen kanssa treenaamaan lavoilla aivan tarpeeksi. Harvoin käy niin, ettei yhtäkään aloittelevampaa kävisi hakemassa illan aikana. Pikemminkin päin vastoin.. niiden huipputanssijoiden vientiin sitä harvemmin pääsee, ainakin jos on itse vielä tanssissaan alkutaipaleellaan. Ikävää sinällään, sillä naisena voin sanoa, että kehittymiseni tanssin saralla on ollut huomattavassa määrin kiinni osaavien herrojen kanssa tanssimisesta. Moni kuvio ja kommervenkki on tullut opetelluksi lavalla jonkun ihanan herran opastuksella.

Kun menen tanssikurssille, jonka tasoksi ilmoitetaan jatko/konkarit, odotan, että taso myös on kuvatun mukainen. Minusta tämä taso minimissään edellyttää, että perusaskeleet ja käännökset ovat kaikilla jo hyvin hallussa. Suotavaa olisi (riippuen tanssilajista), jos osaisi myös pari kolme peruskuviota. Minä menen kurssille oppiakseni jotain uutta, tai vahvistaakseni osaamistani jossakin suhteessa. Jos siis jatkopuolen kurssille parikseni tulee vain miehiä joilla ei edes perusaskel ole vielä selvillä, mitä minä siitä silloin opin? Jos haluaisin opetella pelkkää perusaskelta, menisin alkeispuolen kurssille, mutta jos menen jatkokurssille, tiedän jo perusaskeleen osaavani. Miehen vienti myös näyttelee hyvin suurta osaa naisen oppimisessa.. jos mies ei pysy edes perusaskeleessa, miten hän oppisi viemään uutta kuviota joka on naisellekin vieras? Ja jos mies ei osaa viedä, on lopputulos yleensä räpellystä molemmin puolin. Usein käy niin, että kuvio avaa salaisuutensa vasta kun joku kokeneempi mies sen vie.. yhtäkkiä se vain loksahtaa kohdalleen.. kaikki tapahtuu oikeaan aikaan ja hups, kauniisti meni.

Tässä sitä sitten onkin se pahin tanssin opettajien dilemma: Maksava asiakas = hyvä asiakas, mutta mitäpä jos asiakas on valinnut tasokseen jotain aivan muuta kuin sen mihin hänen sen hetkiset kykynsä riittävät? Ne muutkin ovat maksaneet kurssistaan.. pitääkö siis heidän oppimisensa kustannuksella laskea kurssin tasoa? Minusta ei pidä. Parhaaseen tulokseen kaikkien kannalta varmaan päästäisiin mikäli kaikilla kursseilla olisi mahdollista jakaa sakki kahteen leiriin, edistyneisiin ja aloittelevampiin. Valitettavasti siihen ei kumminkaan aina ole mahdollisuutta, joten aina joku kokee kurssin liian vaikeana tai liian helppona.

Jokatapauksessa olen parinvaihdon kannattaja. Osin toki siitäkin syytä ettei minulla ole vakioparia, mutta myös sen takia, että seuraamisen kannalta on hyväksi jos tanssii paljon erilaisten viejien kanssa.. myös kursseilla. Ei tule oppineeksi vain sitä yhtä, eli oman parin tapaa viedä, vaan oppii samoin tein myös seuraamaan muitakin. Jokaisella miehellä kun on se oma yksilöllinen tapansa ja naisen pitäisi pystyä seuraamaan kaikkien miesten vientiä. Mutta jos jossain vaiheessa löydän itselleni sellaisen mukavan parin, jonka kanssa kursseilla voin käydä, niin varmasti myös toisinaan tanssisin pelkästään tämän parini kanssa. Itseasiassa se olisi hyvin kätevää, jos kurssilla olisi kovin heikko taso, voisi tanssia keskenään ja olla poissa vaihdosta ja jos taas kurssin taso olisi hyvä, voisi kumpikin osallistua vaihtoon. Saisi maksimaalisen hyödyn olipa taso mikä hyvänsä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu