TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Arg. tangon harjoitteluun.. (Leevi 2005-09-05 13:19)

Helppoa musiikin tulkintaa?

Sokkisha
2005-09-07 16:46

Itsekin aloittelijana olen tietenkin jäävi mitään "neuvomaan" enkä yritäkään esiintyä neuvojana tässä asiassa , mutta kertoilenpa vähän omia kokemuksia:

Musiikin tulkinta oli minulle lähes täyttä hepreaa aivan viime aikoihin asti, kunnes yhdellä kurssilla siitä vähän puhuttiin ja sitä opetettiin. Varmaan muillakin aloittelijoilla, kuin itsellä on jo täysi tekeminen siinä että muistaa kuvioita ja liikkeitä sekä askelrytmit ja kun vielä pitäisi puhua tanssimisen aikana, ei voi kuvitellakaan seuraavansa musiikin eri jaksoja ja ruveta niitten mukaan tulkitsemaan tanssissa. Se on kai sitten joskus kokemuksen mukana tuleva iloinen asia että pystyy seuraamaan helposti musiikissa olevia erilaisia jaksoja. En ainakaan osaa etukäteen lukea niitä, joten tulkintani on aina vähän jälkijättöistä, mutta on se ihan mukavaa niinkin ja saa vähän vaihtelua perusaskeleen tallaamiseenkin.

Ihan yksinkertaisimmillaan se näin aloittelijalla on esim. perusrytmin rikkomista: olen itse opetellut tangon ja foksin suhteen erään rytmin rikkomiskuvion, elikkä kun kappaleessa alkaa esim. joku liruttelujakso, voin vaihtaa hid no nop -tyyliin liruttelun ajaksi ja kun kappale palaa entisiin uomiinsa, voi vaihtaa takaisin perusrytmiin. Samoin jos alkaa esim. tangossa joku mahtipontinen jakso, niin eikun "hyökkäyksiä" kehiin...laajoja kaaria ja näyttäviä akrobaattisia koreografioita ;-) Esim. tangossahan on selvästi erilaisia jaksoja jos kuuntelet pelkästään tanssimatta kappaleen niin huomaat.

Fuskussa voi pelata joustoilla, kun yleensä tollasissa hyvissä jive ja rock-biiseissä tulee joku "hullu" kohta jolloin torvensoittaja tai rumpali menettää harkintakykynsä ja alkaa revittelemään ihan milettömästi niin itsekin voi vaihtaa tuplajoustoihin jolloin tuntuu kivalta "irrotella" itsekin tai sitten voi vetää yhtä mittaa katkeamattomasti pelkkiä kädenalipyörähdyksiä koko "hulabaloon" ajan -ei se yleensä kestä montaa tahtia!

Nämä on sellaisia juttuja että aloittelijakin huomaa (ainakin minä) varsinkin tangosta ja jive-musiikista selvät eroavaisuudet kappaleen sisällä; ne suorastaan VAATIVAT pistämään pökköä lisää kehiin tai sitten rauhoittamaan hommaa jollakin lailla. Kannattaa kokeilla ehdottomasti! itsekin olen uskaltanut vaikka olen tanssin suhteen vastasyntynyt. Nämä nyt ainakin on mielestäni ihan yksinkertaisia juttuja. En minä oikeen tiedä siitä askeleen "pidentämisestä"... ei se oikein taida toimia kun meikällä jo muutenkin on niin pitkät askeleet että pidemmät vaatisi daamilta jo spagaattitaitoja...

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu