TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Arg. tangon harjoitteluun.. (Leevi 2005-09-05 13:19)

Helppoa musiikin tulkintaa?

Tutti Frutti
2005-09-07 11:16

Ei kai muissakaan tanssilajeissa voida edellyttää säännöllistä harjoittelua, jotta voisi sanoa osaavansa tulkita musiikkia käytännön tanssitilanteissa.

Minä olen toistaiseksi ollut aika pidättyväinen musiikin tulkinnan suhteen, siitä yksinkertaisesta syystä, ettei näitä asioita ole vielä kursseilla opetettu. Tällainen (liiallinen?) varovaisuus on tavallaan typerää ja itseäkin ärsyttävää. Toisaalta se on sikäli ymmärrettävää, että vähän tanssineen voi olla vaikea yhtäkkiä edes kuvitella, millä keinoin musiikkia ylipäätään voisi tanssiessa ilmentää, vaikka musiikki sinänsä olisi tuttua ja inspiroisi tulkintaan. Aloittelija ei vielä tiedä, millaisten liikkeiden ym. ajatellaan "vastaavan" minkäkinlaista musiikkia ja sopivan sen ilmentämiseen. (Nämä toki lienevät osittain makuasioita, eikä luovuuskaan ole kiellettyä. En tarkoita, että kaikkien pitäisi aina tulkita kaikkea samalla tavalla, mutta ymmärtänette mitä ajan takaa.) Tulkintaa voi arkailla myös siksi, että pelkää vaikeuttavansa parin tanssimista tai näyttävänsä peräti naurettavalta :)

Itse olen käytännössä joskus yrittänyt vaihdella jouston määrää tai askelten pituutta. Mitä muita vinkkejä voisi antaa helppoon, tanssilajista riippumattomaan musiikin tulkintaan? Onko joitain yleisiä periaatteita?

Kirjoittajan avainsanat: musiikin tulkinta, aloittelija

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu