TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Herkkänahkainenko? (Jontsu 2005-08-21 19:10)

Kuviot - kollektiivinen harha?

Elisa
2005-08-25 11:05

Sain äsken asiantuntevalta taholta kuulla, että käytännön ongelmana on usein se, että kurssilaiset vaativat opettajilta nimenomaan paljon k u v i o i t a.

Minä olen kuullut tuon saman asian - mutta en koskaan kurssilaisten itsensä sanomana. Kun oikein tarkasti ajattelen, olen lukenut sen vain tältä palstalta, ja kirjoittaja on aina ollut tanssinohjaaja tai sellaiseksi opiskelija.

Entä jos se, että kurssilaiset vaativat kuvioita kuvioiden perään, onkin vain kollektiivinen harha, jonka valtaan opettajat ovat joutuneet? Tanssikursseilla ja niiden jälkeen äänekkäimpiä valittajia ovat varmasti taitavimmat ja pisimmälle ehtineet. Jos joku - vaikka yksikin - heistä joskus sanoo, että tällä kurssilla minulle ei tullut mitään uutta, opettaja saattaa hätääntyä enemmän kuin jos kaksikymmentä aloittelijaa sanoo toistuvasti kurssin olleen liian vaikea.

Taitavien, "asiantuntevien" ihmisten sanalla on painoarvoa, vaikka tanssikursseilla asiantuntijoina tulisi käyttää nimenomaan vähiten osaavia.

En ole kuullut kenenkään sanovan, että kurssi oli liian helppo. Sen sijaan olen kuullut monen sanovan, että tämä on liian vaikeaa, en pysy perässä. Jos kurssi tuntuu liian helpolta, siihenhän on yksinkertainen ratkaisu: siirtyy seuraavalle tasolle. Tanssikursseja ja -leirejä riittää.

Minun käsitykseni mukaan miehet haluavat lähinnä oppia tanssimaan niin, että se miellyttää naisia. Ja naiset haluavat oppia miellyttämään miehiä. Kuviot antavat tanssille näyttävyyttä, mutta vain perusasiat (vieminen, seuraaminen, tanssiasento yms.) tekevät tanssista miellyttävän tuntuista.

Menin vuosi sitten syksyllä sattuneesta syystä :) takaisin alkeiskursseille ihan foksissa yms. Tuntuu, että vasta silloin ymmärsin, mitä seuraaminen on. Kun seuraa uutuuttaan kömpelöitä viejiä epärytmiin ja pitää vielä suunsakin kiinni, se on tehokasta oppia. Ja ehkä sitä oppia rauhoittuu kuuntelemaan paremmin vasta sitten, kun mielestään osaa jo jotain.

Tricksterin neuvosta alkeiskursseille palaamisesta saattaisi siis olla naisillekin hyötyä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu