TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Herkkänahkainenko? (Humu 2005-08-21 17:23)

Viemisen vaikeudesta ja tekniikasta

Humu
2005-08-23 18:23

Samanlaisen koulutuksen minäkin olen saanut: pää päättää, keho vei, jalat seuraavat; kummankin tanssijan pitää olla tasapainossa koko askeleen ajan (jos liike syystä tai toisesta pysähtyy täytyy molempien seisoa omilla jaloillaan); askel lähtee vain kolmeen suuntaan (suoraan eteen, taakse tai sivulle) lantiosta katsottuna; askel otetaan loppuun aina ennen seuraavaa askelta; varsinainen kääntyminen tapahtuu askeleen lopussa vastaanottavan jalan päällä; kummallakin tanssijalla oma, vain hänen käyttöönsä pyhitetty tanssitila jne.

Edellä olevaan litaniaan kun vielä lisätään vastaliikkeen käyttö niin heikkohermoisempaa alkaa hirvittää. Eikä sitä välttämättä heti opikaan, allekirjoittanut toivottavasti joskus. Näiden asioiden opettamisessa nk. peruskursseilla käsitykseni olisi parantamisen varaa. Etenkin kun poisoppiminen väärästä taitaa olla vielä vaikeampaa kuin oppiminen.

Mitä sitten tulee Nadin mainitsemaan daamin nukahtamiseen tanssin aikana, minä alan etsiä ihka uuden tai pitkään tanssittamattomani partnerin kanssa rajoja, joihin me yhdessä pystymme. Erinäisistä syistä etsintä voi alkaa toisesta tanssitusta tahdista kappaleen puoleen väliin. Kokemuksesta olen huomannut sen, että daami saattaa olla tanssillisesti nukahtanut toisella kappaleella.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu