TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
"Foksivalssi" (Tutti Frutti 2005-06-21 12:16)

Foksi- ja mustalaisvalssi

Pete P.
2005-06-22 17:35

"Kai mustalaisvalssissakin nop-nop mahdutetaan ykskakskolin ajalle."

Eikös vaihtoaskelvalssi ole sama asia kuin mannevalssi ja nyt uutena nimenä esille tullut foksivalssi? Näin minä olen aina ymmärtänyt asian olevan. Noita nimityksiä vain näyttää tulevan joka vuosi aina muutama lisää... :) Kukapa niistä tietää mitä nimeä on ensin käytetty. Askeleethan niissä kaikissa on kaiketi samat, eli vaihtoaskeleet. Niitä siis tanssitaan samalla ajoituksella ja askelilla (hidas-hidas-nop-nop), kuin muitakin triolipohjaisia slovareita (mm. Hopeinen Kuu). Ainoat vivahde-erot askelissa tulevat juuri noissa nop-nop-askeleissa. Kun valssissa ja triolislovareissa ne nop-nop-askeleet täytyy ajoittaa kolmelle iskulle, niin useat ajoittavat askeleensa juuri kuten Päivikin tuolla aiemmin mainitsi, eli noop (kaksi iskua) -nop (yksi isku). Itse tykkään vähän murtaa tuota rytmiä ja otan nopeat askeleet puolentoista iskun mittaisina, eli rikkoen tuota kolmijakoisuutta.

Ihan toinen juttu on se, etten itse tykkää tanssia valssia vaihtoaskelilla, koska suurin osa tansseista on muutenkin vaihtoaskeltansseja. Miksi siitä valssistakin täytyy tehdä vaihtoaskeltanssi?

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu