TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lista: Millainen tanssilattia on vaarallinen? (18 vastausta) (Pia M 2005-06-15 10:26)

Millainen tanssilattia on vaarallinen?

Lutukolli
2005-06-16 11:07

Aioin olla vastaamatta, kun en yleensä ole kokenut lattian olevan liian liukas tai kovin vaarallinenkaan. Laitan nyt kuitenkin kun pyysit vastakkaisia (asiallisia?) mielipiteitä.

- Voiko mielestänne tanssilattia olla vaarallinen?
- Millainen tanssilattia on vaarallinen?

Ehkä kokemukseni eri paikoista on liian vähäinen, mutta en mielestäni ole vielä kokenut vaarallista lattiaa. Ehkä ennakolta aavistamaton suurempi este, esim. useita mm:iä koholla oleva sauma, johon kenkä jää kiinni ja tasapaino horjahtaisi olisi sellainen. No tämän kevään Kallioniemen käynnillä oli kaatuminen lähellä, kun en muistanut joen puoleisen seinän penkkien alla olevan korokereunan tulevankin penkkien reunaa ulommas lattian puolelle (yleensä istuvat ihmiset estävät kovin läheltä seinää menon). Samoin Wanhan tanssikellarin parketin reunat voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä (olihan siellä jossain välissä melko suuria kolojakin, mutta aika nopeasti ne alkoi muistamaan). Vaikka lattia olisikin sileä niin joillain lattioilla huomaa selviä korkeuseroja. Ne ei nyt suorastaan vaarallisia ole, mutta esim. valssia nopeasti matalalla edetessä aiheuttaa epämielyttäviä tuntemuksia, ennekiun oppii muistamaan ko. kohdat.

- Voiko tanssilattia koskaan olla liian liukas (tai liian tahmea)?

Erittäin harvoin olen kokenut lattian liian liukkaaksi (tai tahmeaksikaan)vaikka yleensä olen tanssinut haljasnahkapohjaisilla kengillä. Onkohan sitten tanssityylini virallisten opppien mukaan liian pehmälinjaista, vai mikä on vikana? Vain Puistokulman alasali on jäänyt mieleeni parilta kerralta liukuratana (piti vain yrittää ottaa lyhyempiä askeleita ja painaa päkillä lujasti että pito lisääntyisi). Ja Tykkimäen lattia tuntui aluksi viime launtaina aika liukkaalta, mutta pito tuntui paranevan illan kuluessa (vai sopeuttaako sitä itse liikkeensä vallitseviin olosuhteisiin?). Esimerkiksi Pavin ja Puistokulman yläsalin lattioissa on ainakin minun tyylilleni sopiva kitka. Kallioniemi oli tämän kevään ainolla käynillä aika tahmea, joten askeltamisen tyyliä oli muutettava olosuhteiden pakosta.

- Onko iltasi joskus mennyt "pilalle" lattian liukkauden tai tahmeuden takia?

Ei pilalle, mutta ehkä ei pysty "fiilistelemään" jos joutuu varomaan liikeitään. Enemmän haittaa liiallinen ihmispaljous tai paremminkin se, että on aivan eri tyylillä tanssivia pareja "tungokseen asti", jolloin toisten huomioonottamiseen joutuu käyttämään niin paljon tarkkaavaisuutta että oma tanssinautinto on totaalisesti kadoksissa.

- Onko sinua koskaan pelottanut tanssilattian kunto (aivan liian liukas tai tahmea)?

Ei pahemmin liukkaus tai tahmeus (paitsi pientä varovaisuutta silloin joskus Puistokulman alasalissa). Kellarin (Vanhan) lattiasta puuttuneet parketin nappulat aiheuttivat joskus ongelmia, samoin kuin "ruokasalin" puoleisen laatalattian saumat, jotka on jo korjattu.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu