TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Naisten tanssiinpääsy (Tapani 2005-05-24 13:10)

Naisten tanssiinpääsy

Tapani
2005-05-24 13:10

Minusta on vähän nurinkurista että kun joillekin naisille tanssiinpääsy on tanssipaikoilla ongelmana niin ratkaisuehdotuksiksi nostetaan erilaiset hakujärjestelyjen muutokset. Ei ongelma minusta siellä ole! Tottakai voidaan aina perustella vuorotuntihakua tasapuolisuudella yms, mutta perustavanlaatuinen syy ongelmaan ei ole hakuvuoroissa vaan miesten ja naisten erisuurissa määrissä tanssilavoilla.

Oletetaan, että lavoilla olisikin kymmenen kertaa enemmän naisia kuin miehiä. Tai sata kertaa. Paranisiko tilanne silloin vaikka hakujärjestelyt muutettaisiin millaisiksi? Ei - lopputulos olisi kuitenkin se, että naiset joutuisivat enimmäkseen seisoskelemaan. Hakujärjestelyjen muuttaminen siinä tarkoituksessa että naiset pääsisivät paremmin tanssimaan olisi kuin hölmöläisten peitonjatkamista. Leikataan toisesta päästä ja ommellaan toiseen.

Minä en oikein sulata sellaisia perusteluita, että kun on maksanut itsensä sisään on oikeus saada lipulle vastinetta ja päästä tanssimaan. Miehet eivät ole tanssipaikalla töissä eivätkä (yleensä) velkaa kenellekään mitään. Jos minä menen baariin ja maksan itseni sinne sisään niin onko minulla oikeus odottaa "saavani rahalleni vastinetta" eli sisäänpääsyn hinnalla myös standardin mukaisen määrän naisseuraa? Ei ole. Tai jos on, niin sitten on kyse paikan työntekijöistä ja vähän epämääräisemmästä juottolasta...

Jos haluaa muuttaa hakukäytäntöjä tasapuolisuuden nimissä niin mikäs siinä. Mutta jos tavoitteena on oman tanssiinpääsyn lisääminen niin minusta olisi parempi miettiä miten naisten määrä saataisiin laskuun tai (mieluummin) miesten määrä nousuun.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu