TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Vaihtelua lattareiden rytmitykseen? Näkemyksiä? (Krisse 2005-05-12 11:16)

Latinalaistanssit ja klaavi

Matti Jokinen
2005-05-17 19:14

Kärjistetysti voisi sanoa, että tanssiminen ilman clavea on tanssimista ilman oikeaa 'latinorytmiä'.

Mielestäni lattaritanssien opetus on Suomessa varsin huonossa jamassa. Suuri osa opettajista ei osaa opettaa claven kuuntelemista ihmisille

Minua kiinnostaisi kuulla, mitä tuo konkreettisesti tarkoittaa, eli miten klaavin kuuntelemisen pitäisi vaikuttaa tanssiin ja miksi. Olen kyllä lukenut teoreettisia artikkeleja aiheesta, mutta kun ne purkaa, käteen näyttää jäävän tavanomainen vakioitu eurooppalainen tanssitapa lukuunottamatta joitain yksityiskohtia, jotka minusta vaikuttavat täysin subjektiivisilta. Nähdäkseni rytmin voi poimia klaavista silloin (lavalla harvoin) kun se musiikissa kuuluu, mutta saman rytmin voi poimia melodiastakin. IMHO, jälkimmäisestä helpommin.

ja muutenkin tanssissa käytetyt kuviot ja tekniikka on usein aika suoraan ja pedantisti lainattu tanssiurheilun piiristä

Täsmentäisitkö. Minulla ei ole tarkkaa tietoa, miten lattareita tanssikouluissa opetetaan, olisin kyllä kiinnostunut tietämään.

Kirjoittajan avainsanat: klaavi

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu