TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Vaihtelua lattareiden rytmitykseen? Näkemyksiä? (Krisse 2005-05-12 11:16)

Vaihtelua lattareiden rytmitykseen? Näkemyksiä?

Palomita
2005-05-13 9:37

Miten noissa tapauksissa salsana tanssittu rumba poikkeaa sinun mielestäsi lavarumbasta? Eli onko suurin ero siinä mille iskuille NNH asettuu, vai kuviomateriaalissa, vai missä?

Salsan ajattelen yleensä un dos tres pausa (1 2 3 tauko) tai tauko 2 3 4, riippuu siitä tanssinko sitä ykkösellä vai kakkosella (olen tanssinut myös kolmosella ja nelosella), samahan tuo on kuin NNH tai HNN. Tauotus on tietysti viejästä kiinni ja sama näemmä kuin rumbassa (jonka olen oppinut: tauko 2 3 4 tai 2 3 4.1). Salsa ei itse asiassa juuri poikkea lavarumbasta, mä vaan olen oppinut tanssimaan salsan suoraan eteen ja taaksepäin kun taas rumban sivuttain. Rumbassa teen selvemmät tauotukset (venyyyyyy), salsan tanssin pehmeämmin (vartalonkäyttöni on erilaista).

Useimmiten olen salsannut ykkösellä, joten ero lavarumbaan tulee lähinnä kuvioissa. Rumban (vakioituja) kuvioita eivät salsaajat ole mulle vieneet, joten olen kokenut tanssivani eri tanssia vaikka askellus onkin sama.

Äskettäin olikin puhetta rumban alkuperästä, että kilpa- tai eurooppalainen rumba on aivan eri tanssi kuin kuubalainen (sen tiedän kun olen molempia tanssinut). Eurooppalainen rumba on kai peräisin sonista, josta taas tietääkseni salsa on saanut suurimmat vaikutteensa.

Tuleeko salsakuvioista mieleen jotain jotka eivät menisi NNH-rytmityksellä? Siitä on aika kauan kun olen missään salsatunneilla käynyt, mutta silloin mielestäni en törmännyt tunneillakaan mihinkään rytmiä rikkoviin juttuihin.

Yritin muistella kuvioita, mutta ei kyllä tule mieleen että parisalsa tunneilla olisin tehnyt rytmiä rikkovia kuvioita (en ole tehnyt sanaakaan muistiinpanoja salsasta, kaikki on muistissa päässä (tai sitten ei) ja enemmänkin kropassa lihasmuistissa. Lady's style soolotunneilla muistaakseni tehtiin (nopeita)askelsarjoja, jotka rikkoivat rytmiä, niistä en vain nyt muista mitään. (Onkohan palstalla LA-style salsan harrastajia jotka tietäis näistä enemmän?)

Kirjoittajan avainsanat: rumba

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu