TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Vaihtelua lattareiden rytmitykseen? Näkemyksiä? (Krisse 2005-05-12 11:16)

Vaihtelua lattareiden rytmitykseen? Näkemyksiä?

Trickster
2005-05-12 11:42

En tiedä peloittaako tämä kirjoitukseni nyt ihmisiä, mutta mielestäni lattareissa voi vapaasti käyttää mitä rytmiä tahansa. Itse sotken mielelläni kaikenlaisia päähänpistoja tanssiini ja tanssin omasta mielestäni niin erikoista tanssia, että olen itse alkanut kutsumaan sitä Sotku -tanssiksi.

Monissa kappaleissa on selvästi kuultavana clave, jota myös rytminä pidetään, mutta hyvin paljon soitetaan jonkinlaista suomalaista poppilattaria ilman clavea. Kärjistetysti voisi sanoa, että tanssiminen ilman clavea on tanssimista ilman oikeaa 'latinorytmiä'. Omasta mielestäni vaikkapa tahdeista tai iskuista kiinni ottaminen on jo rytmissä tanssimista, hauskaa ja mielenkiintoista.

Mielestäni lattaritanssien opetus on Suomessa varsin huonossa jamassa. Suuri osa opettajista ei osaa opettaa claven kuuntelemista ihmisille ja muutenkin tanssissa käytetyt kuviot ja tekniikka on usein aika suoraan ja pedantisti lainattu tanssiurheilun piiristä. Tärkeintä olisi saada ihmiset ymmärtämään, että kaikenlainen rytmiikka on mahdollista ja oikeaa tapaa tanssia lattareita lavoilla ei oikeasti ole olemassakaan. Suomalainen tiukkapipoisuus, pedanttisuus, sääntöihin nojautuminen ja liian 'eurooppalaisesti sivistynyt' kulttuuri pitäisi jotenkin saada vapautuneemmaksi juuri näissä lattaritansseissa.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu