TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Viisi naista sadasta seuraa, loput vievät! (Käyttö-Esa 2005-04-29 8:10)

Kuka vie?

Ripe
2005-04-29 12:19

taitava mies lähtee naisen mukaan, korjaa pienet virheetkin, ja antaa sen naisen myös joskus viedä

Näinhän se toimii, vaikka useimmat miehet kyllä luulevat itse vievänsä kokoajan ja monet naiset vain seuraavansa. Muistui mieleen eräs episodi, jossa arvailujeni mukaan hyvin tanssiva daami ei tuntunutkaan mitenkään hyvältä. Askel tökki ja tanssiasento karkaili. Vika oli mielestäni siinä, että hän pyrki viemään. Huomautin hänelle, että jospa minä vaikka veisin. Tanssi muuttui kyllä, mutta ei paljoa parantunut. Kovin oli passiivista ja edelleen hankalaa. Lopulta sovittiin, että hän saa viedä yhden käännöksen ja minä toisen ja ryhdyttiin tanssimaan koreografiaa. Hyvin meni ja hetken päästä vielä paremmin, kun opittiin kuviot ja vientivuorot. Toinen kappale tanssittiin sitten ilman koreografiaa. Yhteen tanssiminen tapahtui kuitenkin samaan tapaan kuin vientivuoroja tietoisesti vaihdellessa. Pyrittiin olemaan avuksi toiselle, jos tämä tuntui vievän. Pääasiahan oli, että ei yritetty kammeta eri suuntiin. Kuvittelin jopa vieväni kokoajan, koska pääsin päättämään kuvioista ja musiikin tulkinnasta.

Tiiviissä tanssiotteessa tanssivalla parilla on yhteinen painopiste ja tukipisteet lattiaan sekä liike-energia, jonka muutoksiin joutuu tekemään työtä. Yhteistyöllä se työ on kaikkein kevyintä. Toinen ei ”raahaa” toista perässään eikä myöskään seiso tiellä, jos toisen liike jatkuu. Tämä koskee molempia. Kuka siinä sitten vie ja seuraa? Mies kokee kokoajan vievänsä, koska nainen seuraa mukana ja nainen vain seuraavansa, koska pysyy vauhdissa. Kuitenkin jos toinen kokoajan veisi (= käyttäisi voimaa itsensä ja parinsa liikuttamiseen) ja toinen vain seuraisi passiivisesti (= toimisi eräänlaisena tehostimena omaa liikettään varten), ei tanssi näyttäisi eikä tuntuisi samalta. Siitä puuttuisi se, joka minusta tekee juuri sen tanssin hurman. Tunne siitä että me tanssitaan yhdessä!

Kirjoittajan avainsanat: vienti, seuraaminen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu