TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mustikkamaalle suunniteltu tanssilava (Kapteeni 2002-01-23 11:01)

Mustikkamaalle suunniteltu tanssilava

Matti Jokinen
2002-02-09 0:58

Kirjoitin aikaisemmin:

Ehkä kannattaisikin yrittää saada Helsingin Sanomiin toimitettu artikkeli, jossa olisi faktatietoa entisen ja nykyisen seuratanssikulttuurin eroista. Toimittajat näyttävät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta suhtautuvan tanssiin myönteisesti.

Nimimerkki iikoo vastasi:

Minusta on jokseenkin mielenkiintoista, millaisella innolla muualta kotoisin olevat ihmiset ajavat tanssilavaa Mustikkamaalle.

Tuossa siteeraamassasi tekstissä kirjoitin tanssia koskevista vääristä käsityksistä ja niiden oikaisemisesta. Kannattaa muistaa, että Helsingistä käsin vaikutetaan monin tavoin meidän muualla asuvien elämään. Helsingistä käsin yritettiin vuosikymmenien ajan heikentää suomalaista tanssikulttuuria ankaralla huviverolla. Sotien aikaan tanssi kriminalisoitiin Helsingistä tulleella määräyksellä, ja määräyksen perumista vitkuteltiin pitkään sotien jälkeenkin. Meille muualla asuville ei todellakaan ole yhdentekevää, millaisia luuloja helsinkiläisillä on.

Argumentit ovat tasoa "Helsinki ei ole oikea kulttuurikaupunki&", jos siellä ei ole lavaa. Tällä logiikalla Suomessa on perin harvoja "kulttuurikaupunkeja".

En itse viitannut tuohon näkökohtaan, mutta kun nyt otit puheeksi, niin tuon määritelmän mukaan Suomessa on 63 kulttuurikaupunkia, Tanssipaikkaoppaassa olevien tietojen mukaan. Helsingin kaupunki on ainoa yli puolen miljoonan asukkaan hallinnollinen yksikkö, jossa ei ole yhtään tanssilavaa. Esimerkiksi Turussa on kolme.

Kaiketi kaupunki voi olla kulttuurikaupunki, vaikka siellä ei olisikaan tanssilavaa (ei Firenzessäkään taida olla). Mutta jos kaupunki oikein erikseen pyytää EU:lta kulttuurikaupungin titteliä, niin olisi kohtuullista, että kaupungin kulttuuritoimisto ja matkailuneuvonta ottaisivat selvää kaupungissa jo olevasta kulttuurista. Kun Helsingin matkailuneuvonnalta viime vuoden alkupuolella kysyttiin, mitä tanssipaikkoja Helsingissä on, neuvonnassa ei tunnettu yhtään kaupungissa toimivista tanssitaloista, vaan tarjottiin vain ravintoloita.

Itse lähellä Kurvia asuvana käyn Mustikkamaalla varsinkin kesäisin paljon ulkoilemassa, aivan kuten muutkin Kallion, Alppilan ja Sörnäisten asukkaat ja meitä on paljon. (Suomen tiheimmin asuttua seutua, yli 20 000 asukasta/km2) Tanssilava Mustikkamaalla ja siihen liittyvät Korkeasaaren parkkipaikkojen laajentaminen tuhoaisi yhden helsinkiläisten harvoista paikoista viihtyä luonnon helmassa.

Ymmärrän hyvin tarpeen liikkua luonnossa. Itse on haluaisi asua noin tiheällä alueella. Minulla metsä alkaa viiden metrin päässä asunnon seinästä.

Mutta jos tämä on huolenaiheesi, en ymmärrä, miksi paheksuit juuri minun tekstiäni, jossa ehdotin vain, että helsinkiläisille tarjottaisiin faktatietoa entisen ja nykyisen seuratanssikulttuurin eroista. Et varmaankaan tarkoita, että on parempi antaa kaupunkilaisten pitää väärät luulonsa, jos sillä tavoin saadaan heidät vastustamaan hanketta.

En ole nähnyt suunnitelman yksityiskohtia enkä ole käynyt Mustikkamaalla, mutta sen perusteella, mitä olen muilla lavoilla nähnyt, olen sitä mieltä, että hanke on mahdollista toteuttaa tuhoamatta Mustikkamaan luontoa sen enempää kuin rakennuksen alle jää (ja joistain tv:ssä esitetyistä kuvista sai sen käsityksen, että lavan sijoituspaikalta on metsä hakattu jo aikaisemmin). Kartan mukaan Mustikkamaalla on jo pysäköintitilaa hehtaarikaupalla, ja pysäköintialuetta on kuulemma hiljattain laajennettu, joten en lainkaan käsitä, miksi pysäköintialueita pitäisi laajentaa. Tietenkin on aina mahdollista tehdä asiat hölmösti, ja jos jotain sellaista on tullut esille, siihen kannattaisi tässä vaiheessa puuttua, ja siihen on varmaan vielä mahdollista vaikuttaa.

Täältä katsoen on vaikea nähdä, miksi lava tuhoaisi Mustikkamaan luonnon. Korkeasaaressa käy keskikesällä noin 35000 ihmistä viikossa ja tietääkseni yli puolet tulee Mustikkamaan kautta. Lisäksi ovat ulkoilijat, ja kerrot itse, että heitä on paljon. Jos Mustikkamaa kestää heidät, uskon että se kestää sen päälle muutama sata tanssijaa, joista suurin osa vain ajaa pysäköintipaikalle ja kävelee sieltä lavalle käymättä lainkaan alueen herkissä luontokohteissa.

Mutta jos sinulla on tietoa päinvastaisesta, niin kuulisin mielelläni kaikki argumentit.

Kirjoittajan avainsanat: Mustikkamaan lava

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu