Tanssiharrastus raittiustyön apuna [Tanssijat] (Krakataskussa 2004-02-22 15:08)
Kannatanpa minäkin ehdotusta - osittain kokemuksesta.
Suoritin varusmiespalveluksen Niinisalossa saapumiserässä II/98. Eräänä iltana varuskuntaan tuli tieto, että Porin Suomalaisen Yhteislyseon lukion (en muista, oliko lukio juuri tuon niminen) Wanhojen tansseihin tarvitaan tanssittajia. Epäröin aluksi, mutta lopulta sitten kysyin tarkempia tietoja tapahtumasta yhdeltä kaverilta, joka keräsi "vapaaehtoisten" nimiä. Sain vastauksen kysymykseeni ja samalla hän totesi: "M_F lähteekin sitten mukaan." Eipä siinä sitten enää auttanut pakoilla.
Ensimmäisen harjoituskerran aluksi meidät komennettiin riviin keskelle liikuntasalin lattiaa ja siitä sitten järjestyksessä varusmiehet jaettiin daameille. Tanssiharjoitukset sujuivat minun osalta aika vaivattomasti, koska tanssittavat tanssit olivat hyvin pitkälle samoja, joita olin tanssinut omissa Wanhojen tansseissa muutamaa vuotta aikaisemmin. Joitakin pieniä eroja kuvioissa oli, mutta opin ne yllättävän helposti. Ennen tansseja teimme vielä toisen keikan Poriin, jolloin kertasimme ensimmäisellä kerralla opitut tanssit. Kolmannella kerralla olikin sitten "tilanne päällä".
Jälkeenpäin voin todeta, että mukava kokemus oli tämäkin. Pääsipähän ainakin hetkeksi pois armeijan arkirutiineista. Oli muuten pienestä kiinni, että olisi jäänyt tanssit kokonaan tanssimatta. Sairastuin nimittäin tansseja edeltävänä viikonloppuna ja makasin muutaman päivän varuskuntasairaalassakin kuumeessa. Onneksi kuume laski sopivasti ennen torstaita ja tanssipäivää, ja pääsin mukaan.
Sitten takaisin itse asiaan. Kyllä tuota ehdotusta tosiaan kannattaa harkita. Lauantaipäivän palvelus päättyy yleensä normaalia arkipäivää aikaisemmin, jolloin tansseihin olisi hyvää aikaa valmistautua ja sunnuntaina on aikaa nukkua univelkaa pois. Tavallaan minulla on kokemusta tällaisestakin - ei tosin varusmiespalveluksen ajalta. Olin nimittäin viime keväänä Maanpuolustuskoulutus ry:n valmiuskurssilla, johon sisältyi viikonlopun mittainen vierailu Porin prikaatiin Säkylään. Päivät olivat täynnä ohjelmaa, mutta lauantai-ilta oli täysin vapaa. Jotkut suunnistivat upseerikerhon kautta Säkylän keskustaan. Eräs reserviläinen taas pakkasi tanssivarusteet mukaan ja lähti ajamaan yötä vasten kohti Auraa... (Valasranta ei ollut vielä avannut oviaan) Sunnuntaina näkyikin vähemmän pirteitä kasvoja, kenellä mistäkin syystä.