[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

kultsalla tanssimassa [Tanssipaikat] (Tangopassion 2004-01-10 11:28)

Kultsan parketti + Synkopsis

Päivi
2004-01-10 19:01

Kuulin hyvin epävirallisesta lähteestä, että parketin liukkaus olisi johtunut siitä, että se oli juuri hiottu (mikäli oikein ymmärsin). (Enhän minä mitään remontoinnista ymmärrä) mutta, mutta, eikös parketin hionnan jälkeen ole yleensä tapana siivota se hiontapöly pois...

Synkopsis:

Parketti oli tosiaan tappoliukas. Lähekkäintansittavat meni 30cm askelilla (jos pidempää askelta erehtyi ottamaan, seurauksena oli jalat alta). Poikkeuksena askelpituuteen oli vauhdikkaat slovarit A.L.:n kanssa: askeleet saattoivat venyä paikka paikoin parimetrisiksikin; slaidaten! :)

Nopeat sen sijaan olivat pääsääntöisesti hauskoja kaikkien kanssa, osin jopa hulvattoman hauskoja! Askellusta piti vain muuttaa: askeleet joko aivan täsmällisen pystysuoraa tikkausta ylhäältä alas ilman minkäänlaisia sivusuuntaisia ponnistuksia, tai sitten nostelematta jalkoja lainkaan lattiasta, slaidaten joka askeleen. Hauskinta oli uusien slide-jalkatekniikkavariaatioiden löytyminen erityisesti tulkintapaikoissa! Kiitos mm. Tangopassionille ja T.P.:lle hyvästä supportista! :)

Kultsan piitkän ja kapean tanssitilan suurin ongelma on se, ettei kädenalitanssittaville tansseille ole luontevaa paikkaa: keskilattiaa ei edes tavallaan ole (varsinkaan ruuhkaisina iltoina) ja päätyjäkään ei yleensä pysty käyttämään.
Itse suosittelisin sitä, että päädyissä tsaivailisi vain muutama pari, aivan seinän vieressä, ja kaikki muut tsaivasivat siinä keskialueella, selkeässä ryhmässä, jättäen päätyseinän vieressä ja keskilattialla tsaivaavien väliin kunnollisen selkeän tilan, josta foksaajat pääsisivät läpi toiselle sivulle, jottei heidän tarvitsisi yrittää puikkelehtia sinne jostain satunnaisista rakosista (tilanne joka on omiaan aiheuttamaan ärtymystä molemmissa osapuolissa). (Samantyyppistä foksaajien tanssitilan huomiointia toivoisin meiltä tsaivaajilta myös muissa tanssipaikoissa).

Alakerran aulan lattia pamahti lähestulkoon täyteen siinä vaiheessa kun Virve Rosti vankeineen tuli päälavalle: aulassa soitteli silloin neulapojat. Itsekin siirryin silloin aulan puolelle, siitäkin huolimatta, että Vicky on ollut ensimmäinen idolini! (Tosin "Siinä ruutia on kun minä rakastun" ja "Kun Chicago kuoli" oli ainoat biisit jotka häneltä silloin (n.v.-75) tunsin, mutta se ei paljon ihailua silloin jarruttanut: Vicky oli cool rokkimimmi ja se oli jotain se!)

Yläkerran parketin jauhoa oli ajautunut aulankin lattialle, joten liukasta oli sielläkin.
Koomisia hetkiä ala-aulassa koettiin, kun videotykiltä syötettiin aulan seinälle kuvaa Menneisyyden Vankien vauhdikkaasta "koreografiasta" ilmeisestikin Charlie Brownin tahtiin, samaan aikaan kun dj soitteli meille levyltä romanttista slovaria...

Virven poistuttua lavalta alakerran massa (tosin jo harventuneena) siirtyi takaisin yläkertaan. Tässä vaiheessa parkettikin oli jo hieman muuttunut: se oli enää vain liukas, ei tappoliukas.

Väkeä oli illan aikana paikalla kohtuullisesti ja mies/naistasapainokin oli suht koht kohdillaan (sillä tavalla normaalisti: naisia vain vähän enemmän). Vaikka hieman myöhästyinkin alusta (n.1,5h, puolet Finkkujen seteistäkin oli jo soitettu), hyvin ehdin tanssia lähes kaikkien haluamieni kanssa.

Paikalla oli myös edustusto Oulusta (kiitos T.P.:lle mukavista oululaisista humppabugeista). (No, onpas mun iltani nyt ollutkin kovin T.P.-painotteinen!)
Uusia palstalaisiakin tuli bongattua, kun eräs aikaisemminkin lavoilla näkemäni poika tuli hakemaa tanssimaan lausuen: "Piti tulla hakemaan kun mulla on tollanen samanlainen", osoittaen pinssiäni. Hakija osoittautui nimimerkki "Hambi":ksi. (Äläkä vaan sano, että nimikirjaimesi on T.P...)

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]