Ruusulinna 8.11., Syke ja Tulipunaruusut. Olen tulossa vanhaksi... [Tanssipaikat] (Pia M 2008-11-09 2:59)
Iskelmä lienee alunperin tullut sanasta sanasta iskusävel, tai sekin on käännetty jostain schlagerista. Kai iskelmän alkuperään kuului jotenkin tanssittavuus. Olisiko sitten siitä tullut viimeisten vuosikymmenten saatossa sitten sitä mössöä, kun se tanssittavuus on kadonnut ainakin osin.
Luulen, en tiedä, vaikka elinkin aikaa, jolloin mm. humppaa, tangoa ym kyllä taidettiin myös iskelmäksi nimittää. Iskelmä lienee ollut, vuosikymmeniä sitten, jolloin sana tuli käytäntöön, jotenkin selkeämpää, tanssittavampaa. Taas tähänkin kai sitten sopii, että iskelmää on alettu "koneaikakaudella" kehittämään mössösuuntaan. Kun sitä tuotetaan paljon ja kertakäyttötavaraksi, mikä tahansa alkaa muuttua mössöksi. Nyt on ehkä juuri em. syistä alettu näitä selkeitä tanssi-iskelmiä irrottamaan iskelmän viitasta.
Entä soittaako Agents esim. iskelmää. Agents kyllä itse taitaa nykyisin haluta profiloitua rock and roll-bändiksi. Siis rock and roll ei ole kai iskelmää. Frederikin musiikki on mitä selkeämmin tätä iskumusiikkia.
Mielestäni iskelmälle tunnusomaista ei liene alunperin ollut ainakaan pelkästään folsi.