[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Tanssin hyödyntämisestä [Tanssijat] (4711 2008-10-22 12:25)

Ne tanssimatkat...

4711
2008-10-23 11:05

Luulen, että merkittävin osa liikunnan kannalta oli ne tanssimatkat ennen autojen vallankumousta, polkupyörillähän ne isät taisivat niitä reissuja taittaa. toisaalta tämä on mielenkiintoista.

Kirjoitin pari viikkoa sitten 60 vuotta ravintola-alalla toimineen karhulalaisen yrittäjän haastattelun. Tässä siitä pari palasta:

"- Isä osti nakkikärryt Virtavaaralta, joka oli Viipurissa pitänyt nakkikauppaa useilla paikoilla. Kärryt asemoitiin Helilän keskustaan Suvikkaan kulmalle, joka on sitten jäänyt torin paikoitusalueen alle. Koska minun piti ollla mukana auttamassa, ikäni muistan kärryjen aikaa ja kehitystä kuvaavan kyltin: "Sähköllä kuumennettuja nakkeja".

- Seuraavana vuonna, 11-kesäisenä, myin jo jäätelötötteröitä sekä vanilja- ja suklaapuikkoja. Sinä kesänä alettiin myös käydä tanssilavoilla, Tampsan lavan ulkopuolella palveltiin nakki- ja jäätelöhaluisia. Ei ollut autoja, joten kärryjen vetämiseen lainattiin Petterssonilta hevonen, ja sehän sitten meni niin vastahakoisesti... Isältä oli lisäksi unohtunut jotakin, mitä hän joutui hakemaan, ja minä koulupoika hikoilin palvellessani asiakkaita yksin.

Tanssilavoja oli silloin useita. Turvalassa oli lava nykyisellä Jumalniemen ja valtatien välisellä alueella, Tavastilassa Rooki. Väkinäisten lava Langinkoskenhaaran varrella oli paras myyntipaikka, jossa samalla näki ja kuuli kaikki tunnetut esiintyjät Olavi Virtaa myöten. Juhannustanssit siellä olivat melkoinen urakka.

--

Parhaimmillaan Lehtisten ravintola- ja kioskipalveluita tuotti 36 henkeä. Kaikelle laajenemiselle oli kysyntä, kun suuret ikäluokat velloivat nuorina Karhulan keskustassa. - Kansa kerääntyi tanssilavoilta ja muualta yöllä Karhulaan syömään nakkeja ja hamppareita. Keskustassa oli aikamoinen ruljanssi, ja me palvelimme jonoja".

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]