Helsingin keskustassa pääsee tanssimaan! [Tanssipaikat] (Josef 2008-04-11 12:42)
Kansallismuseoon asti en lähde tutkimaan, mutta olisiko muita vanhoja stadilaisia, jotka keräisivät jotain vaikka tänne palstalle? Tosin minun kohdallani kyse on aika lailla tuoreesta historiasta. Vuosista -74-88, jotka tanssin syntymäkaupungissani Helsingissä ja sen lähiseuduillaan. Tuosta Vanhankaupungin tansseista lähti kyllä muistot virtaamaan. Tosin kyse ei ollut Lammassaaren paikasta, vaan tanssipaikkaa kutsuttiin yleisesti vain Vanhaksikaupungiksi. Sijaitsi lähellä Arabian tehtaita. Siellä tapasin aviomies 2:n ensi kerran vuonna -80. Lisäksi monta muistoa löytyy Helsingistä paikoista;
Kulttuuritalo, Yrjönkulma, Malmin TT, Oulunkylän Pikkukoski. Näiden lisäksi sitten Pavi, Kerava, Tanhuhovi, Puistokulma ym. lähialueelta tuli koluttua näiden Hesan vuosien varrella.
Olen ollut mukana muun muassa niissä historiallisissa viimeisissä tansseissa Yrjönkulmalla, joissa tanssit loppuivat poliisin ruiskuttaessa kyynelkaasua paikkaan saadakseen paikalla riehuvan tappelun lopetettua. Ihmisiä hyppi jopa parvekkeelta alas ja loput ajettiin sitten oven kautta kadulle. Tosin parvekkeelta hyppivien syyt olivat mitä ilmeisimmin päästä poliisia karkuun.
Siis kaikki ei ole niin hauskojakaan muistoja, vaikka aika on ne kullannutkin. Oulunkylässä olin paikalla erään ampumistapauksen sattuessa, mutta sitä en muista, että lopetettiinko tanssit sillä kertaa siihen. Tais se niin olla, että poliisit silloinkin laittoivat stopin tanssi-illalle.
Onko muita vielä, jotka ovat nämä kokeneet tai muuten muistavat? Voidaan vaihdella muistoja vaikka sitten sähköpostitse, jos muita ei vanhat kiinnosta.