[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Minäkin kävin tansseissa [Tanssipaikat] (Marcos 2008-01-14 11:26)

Minäkin kävin tansseissa

Marcos
2008-01-14 11:26

Kaljurotat purkkiin, ehtisi niitä katsella huomennakin, Satulinnaan oli nyt tarkoitus lähteä. Eipä ole montaa Avara Luonto ohjelmaa jäänytkään katsomatta.

Edellisestä tanssikerrasta taisi olla jo pari kuukautta, sitä edellisestä toiset pari kuukautta. Kesällä ei kerkiä, talvella ei enää intoa ole vanhaan malliin. Nyt kuitenkin piti jotain katkoa saada pimeään ankeuteen. Ajokeli oli ihan kelvollinen, tie sula ja tuttu, olihan Satulinna aikoinaan paikka, jossa kaikkein eniten kävin.

Alkuvalsseille näyttäisi meikäläisen olevan tosi vaikea keritä, vasta puoli yhdeksältä sisään astelin. Tangot jo menossa, kun parketin puolelle astelin, ne menin ensimmäisen kohdalle osuvan kanssa.

Tuttuja oli paikalla jokunen, ei kovin montaa kuitenkaan. Pääosin tuli tanssittua uppo-outojen kanssa. Taitotasossa oli enemmän vaihtelua kuin esim. Kisarannassa. Osalla oli pyrkimystä viemiseen tai ennakointiin. Pärjäiltiin kumminkin. Tiedän, että kohdistamalla haut "piilo"riviin peräseinällä tilanne olisi ollut toisenlainen. Mutta kohtuus kaikessa, erityisesti omat ikävuodet huomioiden.

Pari oikein hyvää kädenalittajaa osui kohdalle. Tanssiuran kevein vietävä tuli koettua buggilla. Todellakin "yhdellä sormella vietävä", pitkä nuori nainen, joka liikkui laajalti. Usein laajalti liikkuvat koheltavat, mutta siitä ei tässä ollut jälkeäkään. Kaikki siirtymiset olivat harkittuja, muille vaaraa tuottamattomia, liikkuminen täysin sekä omassa että viejän hallinnassa. Tanssi iloisella naamalla, kysyttyäni kertoi Swing Teamista olevansa, oli hyvää mainosta seuralleen.

Palstatuttu oli paikalla, tanssittiin. Oli kuulemma kiireitä, ei ollut ehtinyt palstalle enää kirjoittamaan, oli lopettanut jo ennen palstauudistuksen tuloa. Tanssimaan sentään jonkinverran oli ehtinyt. Tanssiminen onkin varmaan tärkeämpää. Olisi minunkin varmaan aika ottaa oppia ja tehdä uudelleenpriorisointia. Tämänkin jutun rustaamiseen kuluvana aikana olisi ehtinyt tanssittaa vähintään 10 -15 naista.

Chachaa tuntuu nykyisin tulevan paljon, nytkin ainakin kolmasti. Ainakin kaksi ensimmäistä settiä tuntuivat itsestäni liian nopeilta minun makuuni, mutta niin se on suunnilleen joka orkesterilla. Itse pidän viivyttelystä chachassa. Selkeitä olivat kylläkin tanssia, sikäli varmaan sopivia tyypilliselle lavatanssijalle. Sambat taas tuntuivat hitailta, mutta kun asiantuntijat sanovat, että samban kuuluu olla aika hidas ja että useimmiten ne soitetaan liian nopeina, niin ehkä ne sitten olivat hyvät. Muilta osin musiikki kyllä kelpasi minulle. Tanssitettavat ovat kuitenkin minulle se pääseikka.

Ryysistä oli hakutilanteissa, Tulee tunne, ettei voi oikein hallita tilannetta, ei näe riittävästi, ketä hakea, tai sitten ei kerkiä. Tanssiminen oli jonkinverran sekaista, Satulinnan pylväät ja lattian muoto eivät tilanneta tosiaankaan paranna. Pahoja törmäyksiä ei kuitenkaan tullut.

Naiset hakivat varsin aktiivisesti. Aivan eri malliin kuin viime talven Satulinnan reissullani. Sinällään ei varmaan ihme, kun katseli loppuillan naisrivistön pituutta ja syvyyttä ja huomioi, että miesväestä pääosa oli samanikäisiä äijiä kuin minäkin. Oli toki paikalla nuoria miehiäkin, mutta selkeään vähemmistöön jäivät. Koska naiset hakivat niinkin aktiivisesti, tekivät minulle palveluksen. Varttia vaille kaksitoista olivat jalat kypsät. Tanssin sen verran harvoin, että turnauskestävyyttä ei ole enempää, kolme tuntia ja vartti lähes tauotta (polkat ja jenkat jäi) oli nyt se raja. Niinpä pääsin kotimatkalle ajoissa, eikä päivärytmiin tullut kovin hirveää sekoamista.

Ehkä tänä talvena vielä palataan.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse] [Poista]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]