PNP:n ja Korsuorkesterin tahdeissa liidellen [Esiintyjät] (Ami 2007-12-17 17:43)
Onpa ollut mukava lukea tätä keskustelua. Ollaan pysytty (tanssi)asiassa ja ihan mielenkiintoisessa sellaisessa, saatu lukea erilaisia, perusteltuja mielipiteitä ja eikä olla nokiteltu tai naljailtu turhan takia. Yksi väärinkäsityksen poikanenhan tuolla jo oli, mutta sekin korjattiin asiallisesti eikä suolistosoppa päässyt sen kummemmin poreilemaan.
Mutta asiaan. Itse olen pitänyt valotaulua tähän mennessä pääosin positiivisena asiana. Jos taululla on lukenut polkkahumppamasurkka, olen voinut rauhassa vetäytyä penkille. Naistenhaun aikana näiden lajien edellä on voinut etukäteen suunnitella pakoreitin ulkohuussin nurkille. Kenellekään ei ole näin tarvinnut antaa "en-osaa-tätä-lajia -pakkeja" eikä tuottaa pahaa mieltä.
Jos taulu on ilmoittanut seuraavaksi lajiksi buggin, chachan tai "kiedo-kädet-tiiviisti-ympärilleni-ja-keinutaan-paikallaan -slovarin", on jo etukäteen voinut aloittaa valmistautumisen. Seuraavan uhrin on voinut lukita tähtäimeen ja lopettaa hakuvuoron vaihtuessa strategisesti otolliseen kohtaan ja iskeä nopeasti kiinni.
Kovasti mieluisana olen siis taulua pitänyt ja minun puolestani sen käyttö voisi levitä paljon laajemmallekin. Walker (mm.). esitti kuitenkin hyviltä vaikuttavia perusteluja taulun kielteisistä vaikutuksista. Eksoottisemmat lajit (rumba, lindy, arg. tango) pelottavat helposti aremmat kokonaan lattialta pois, mikä ei tietystikään ole toivottavaa. Suke kommentoi, että voihan rajoja rikkoa ja polkat tanssia buggina, rumbat slovarina jne. Näinhän toki voi, ja itsekin sitä tulee harrastettua. Aremmalle aloittelijalle "sääntöjen rikkominen" on kuitenkin varmasti paljon haasteellisempaa ja tanssit voi jäädä kokonaan tanssimatta.
Mikä sitten olisi kaikkia kohtuullisesti tyydyttävä ratkaisu? Mitä jos taululla lukisi sekä lajityypillisin tanssivaihtoehto että (vaikkapa suluissa) yleisimmät vaihtoehdot? Kun Finkut soittavat Sieluni kaunista Mariaa, voisiko taululla lukea esimerkiksi Rumba (foksi/slovari)? Kun Kuju Hyttinen tulee Kilpisjärveltä nostamaan lippua salkoon, ilmoittaisi valotaulu Fusku (foksi/kahvitauko). Aukotonkaan järjestelmä ei tietysti ole. Kaikkien kappaleiden kohdalla ei ole selvää ykkösvaihtoehtoa (esim. Americano) eikä kaikkia mahdollisia varioaatiota ole tarpeellista muutenkaan ilmoittaa; Suke osaa lukemattakin viedä polkat buggina ja minä salsana :-).